آمیزه

یاس؛ محل مناقشه‌ی رپ فارسی!

یاس میان تمام رپر‌ها، از آن‌ها که در جریان اصلی و بازار غرق شدند تا آن‌ها که در طبقه منفی دو، جریان فرعیِ رپ را هدایت می‌کنند حکایت غریبی دارد. از اولین‌هاست، مردمی و پاپیولار شده، نامش در فیلم و سریال دیده می‌شود، تن به دیدارهای حکومتی نمی‌دهد اما انتقادهای شدیدی هم نسبت به وضعیت ندارد و به اصطلاح تیز و بُرنده نیست. از رپرهای بازاری مثل جی جی تا زیرزمینی‌هایی مثلِ بامداد منتقدش هستند. از طرفی هم ارتباطش را با بسیاری از قدیمی‌ها حفظ کرده و با برخی از رپرهای نسل‌های بعدی هم ارتباط خوبی دارد. خلاصه که عده‌ای پاستوریزه و سازش‌کار خطابش می‌کنند و عده‌ای مردِ عملی با پشت‌کار که کم نمی‌آورد و با عقلانیت و هوش حرفش را می‌زند. حالا یاسر بختیاری قطعه‌ای به نام «سفارشی» منتشر کرده؛ اثری که انتقادات شدید‌الحنی را به مارکت موسیقی و خواننده‌های «یک‌ساله» وارد می‌کند. منظور از خوانندگان یک‌ساله همان پاپی‌های تازه از راه رسیده است که بدون داشتن یک آلبوم، صد سانس کنسرت برگزار می‌کنند، مهمان جشنواره‌ی موسیقی فجر می‌شوند، در نهایت هم تهیه‌کننده یا مدیر برنامه‌هایشان خیلی زود شهدشان را می‌کشند و سراغ گزینه‌ی بعدی می‌روند. یاس به وضوح عصبانی است اما این خشم و اعتراض باعث نشده یک روزه دیس بنویسد؛ «سفارشی»، شلخته و شتاب‌زده نیست، بیتِ گیرا و پروداکشن محکمی دارد و از آغاز تا پایان داستانش را به دقت روایت می‌کند. با شنیدن این قطعه باز هم جایگاه عجیب یاس از دیدگاهِ بیرونی حفظ می‌شود چراکه شمشیرش را برای جریانی از رو بسته که احتمالاً خیل عظیمی از مخاطبانش هم در آن گرفتارند؛ همان‌هایی که در ماشین‌شان پس از گوش دادن چند قطعه از یاس، سراغ هیت‌های بازار می‌روند. از هر زاویه‌ای که به سفارشی نگاه کنیم جسارت تمام عیار خالقش را نشان می‌دهد؛ او تیشه‌ای به ریشه‌ای قوی زده و باید منتظر پاسخ باشد.

نظر شما در مورد یاس و کار آخرش چیست؟

به قلم سیامک قلی زاده

17 دیدگاه

پاسخ دادن به امید لغو پاسخ

  • خیلی سطحی نوشتین! میشد جامع‌تر در رابطه با سفارشی نوشت و اصل مطلب اینکه خودِ شخصِ یاس، میتونه مخاطب اولِ این موزیک باشه

  • به نظر من یاس هیچوقت یک رپر در سطح اول نبوده
    میگید حرف حق رو میزنه ؟خیلی از رپر هامون بیار بهتر حرف حق رو میزنن
    فلو و تکنیک ؟ بازم فلو و تکنیک های خیلی بهتری تو رپ فارس داریم
    من یاسو یه یک بچه ابتدایی در جریان رو فارس تشبیه میکنم که الکی گنده شده
    بازم میگم به نظر من …

  • این نوشته خیلی کم و خیلی بی عمقه
    و گویا بی طرف نیست از این که گذر کنیم
    اینو نمیگم چون مد شده انتقاد ازش
    اما هدفی که این موزیک دنبال میکنه چیه ؟ پاپی ها که تغییر نمیکنن ، شنوندهاشونم همینطور ،
    کسایی هم که رپ گوش میدن که کلا هرچی یاس گفتو میدونن بگذریم از توهم بزرگی که دارن که هرکی رپ گوش نکنه نفهمه

    اما درکل رپ اثرشو از دست داد .

  • درود. خُب یاس برای رپ فارسی زحمت کشیده. منکرش نیستم اما نداشتن آلبوم و پخش سینگل تِرَک‌رو میشه ضعف یاس دونست.
    میشه یاسو جزو ده نفر اول که نه! نفر یازدهم دونست. پاستوریزه نیست ولی تیغش کُنده.
    … این فقط نظرمه. همین

  • من منتظر یه نقد یا حداقل نظر نویسنده بودم ولی بیشتر شبیه خبر بود یادداشتتون.
    از نظر من هم بامداد حرفش کاملا درست و بجا بود انگار یاس از روند کاری خودش نا راضی بود که این ترک رو داد

  • این ترک انتقاد خیلی گسترده تری از تیکه به یسری پاپ خون داره . منظور کلی ترک ، هنر و به اختصار وضع موسیقی امروز ایرانه و خیلی از تیکه هاش هم به رپ کنایی که فقط واسه پول کار میدن . از نظر تکنیکی و تنوع قسمت های مختلف عالیه . از نظر محتوایی هم که تا حدودی کار سیاسی هم هست . از برخورد خواننده های پاپ میشه بیشتر فهمید که یاس چه حقایقیو گفته . به نظرم بامداد خوب منظور ترک رو نفهمیده و فقط با یه بار گوش دادن نظر داد . اما انتقاد کردن به خودی خود هیچ مشکلی نداره مخصوصا بامدادی که یکی از رپ کنای قوی رپ فارسه .

  • نمی‌دونم چرا من هر چی فک میکنم جز اینکه داره جریانی که کاغذیا هم توش هستن رو بیان میکنه نمی‌فهمم
    قضیه رپ فارسه ن پاپ
    بهرحال ی سری هم توی رپ میخوان ب پول و شهرت بیشتری برسن
    ن اینکه یاس اینکارو نمیکنه ولی خب ی سریا دارن تو این جریان یه سیستم درست میکنن
    درواقع یاس مابین این دو دسته هست(اونایی که دنبال دست گرفتن رپ فارس به عنوان یه سیستم و سودجویی هستن و اونایی که طبقه منفی دو هستن) هر کی این وسط باشه کوبیده میشه ماجرا یا زنگی زنگ یا رومی رومه!

  • سفارشی پر از حرفای قشنگ بود که اولین مخاطبش شخص یاس بود! یاس هیچوقت حتی به وجهه یک رپر زیرزمینی نزدیک هم نبوده، اما بهتره ببینیم در آینده از یاس چی میشنویم. سفارشی برای یاس میتونه یه خودزنی باشه، یا یه حرکت به زیر همکف!

  • به نظرم بامداد اصلا نفهمیده منظور یاس چیه. چیزی که بامداد هی تکرارش میکنه اینه که میگه یاس گفته بازار بده! یاس اصلا چنین حرفی نزده. یاس میگه این که ترک بدی بیرون فقط واسه پول بده. یعنی روش وقت نذاری. یعنی خلاقیتی توش نباشه و به قول خودش فله ای خونده باشی واسه شب کنسرت. وگرنه چه اشکالی داره هنرمند از هنرش پول در بیاره؟!

  • یاس رپر خوبیه و از درد های جامعه میگه ولی چون
    اهنگاش قالباً اجتماعی این سبکش زیاد حس نمیشه و خواننده های سیاسی به کسایی مثل پوریا پوتک و بهرام گفته میشه چون انتقاد تند و تیز سیاسی دارن

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.