مقاله

چهار سکانس از پارک شاد تا ته کوزه !

سکانس اول :

زمزمه های طلوع رپ فارسی به تازگی شهر های ایران را یکی پس از دیگری در بر می گیرد ! جوانانی با چهره هایی خاص  و القابی عجیب که در کنار موزیک هایشان ، گهگاه ویدیو ها یا عکس هایی  از دور هم بودنشان در وبلاگ ها منتشر می شود ! اسم ها و کاراکتر هایی که آرام آرام در زیر پوست افکار جوانان دهه هشتاد رخنه می کنند و الگو برداری از آنان امری مطابق با اصول مد آن روز ها به حساب آید . در میان تمامی این تیپ ها و استایل های خاص فردیست که به دلیل چهره اش به گونه ای متفاوت تر می درخشد . جوانی که در موزیک هایش به «امیر تتلو» شهرت دارد . موهای بلند ، عینک دودی ، خالکوبی و سبکی از خواندن که با همه فرق دارد ، همه و همه از امیر تتلو کاراکتری دوست داشتنی و محبوب برای الگوبرداری ظاهر می سارد . حضور در کلیپ های مرتبط با میتینگ های پارک شاد ، پای ثابت قاب های رپی در کنار «هیچکس» ، «پیشرو» ، «حصین» ، «تهی» ، اجرای زنده با همان صدای خاص و تیپ جالب در کنار بزرگان رپ از به یادماندنی ترین چیز هاییست که از امیر تتلوی دوران قدیم رپ فارسی به یاد داریم . محبوبیت تتلو آنچنان همه گیر می شود که «رادیو دیوار» تنها پادکست رسمی آن روز های رپ فارسی که اجرایش را «احسان آتور» بر عهده دارد به سراغ وی می رود تا چند کلامی با او به مصاحبه بنشیند . همه چیز آرام است …

 

سکانس دوم :

موج تخریبی و عجیبی فضای رپ فارسی را در بر گرفته است که آن را با نام سبک «شیش و هشت» می شناسند . سکوت بزرگان رپ فارسی که هر یک به دلایل مختلفی به آن دچار شده اند زمینه ساز شده است تا هنرمندان این سبک جدید بدون آن که خطری جایگاه موزیکیشان را تهدید کند به جولان در مارکت می پردازند و چیزی که بیش از هر چیز مخاطبین اصیل رپ فارسی را آزار  می دهد آن است که این دست تند خوانی ها که اغلب بر روی موزیک پاپ اجرا می شود به اشتباه « رپ » نامیده شده است . «امیر تتلو» مرد محبوب نسل سابق رپ فارسی هم اکنون از پرچمداران «شیش و هشت» شده است . رپ فارس رو به سقوطی مطلق قرار گرفته است و حضور وی به عنوان یکی از مقصرین این سقوط علامت سوالیست که اذعان شنوندگان قدیم را آزار می دهد .

 

سکانس سوم :

بازگشت زدبازی ،‌ پیشرو ، هیچکس ، ظهور «بهرام» و پس از آن ظهور «سورنا» بساط شیش و هشت را به آرامی جمع می کند . در میان هجمه انتشار موزیک های قوی و قدرتمند اوایل دهه ۹۰ که حاصلیست از سکوت تلخ رپ فارسی در اواخر دهه هشتاد ، «امیر تتلو» نیز با فضایی جدید باز می گردد . تلفیق رپ و R&B که به قول خودش سبکی جدیدیست به نام «تتلیتی» ! دورانی که بدون شک دومین پرواز «امیرتتلو» به اوج مارکت موسیقی محسوب می شود . انتشار آثاری خاطره انگیر و استاندارد که حنی بسیاری از آن ها هنور هم در پلی لیست مخاطبین جای دارد . گویا پسر خوش صدای رپ فارسی باز هم مسیر حرکت خود را پیدا کرده است . او می سازد و می سازد و هر روز محبوب تر می شود . در برنامه ی «از زیرزمین تا بام تهران» حضوری موفق را ثبت می کند که  میزان محبوبیتش را رو به افزایش می برد . همه چیز آرام است تا این که «امیر تتلو» دستگیر می شود . او «امیرتتلو» رفت اما انگار هیچ وقت «امیر تتلو» برنگشت

 

سکانس چهارم :

هیچ چیز سر جایش نیست ! کاراکتر قصه ما بعد از آزاد شدن از زندان تبدیل به موجودی عجیب و غیر قابل پیش بینی شده است . آشنایی با اینستاگرام نیز مزید بر علت فعالیت های غیر حرفه ای اوست . تعداد پست های بالا در طول روز که حتی به خصوصی ترین زاویه های زندگی خود نیز زحم نمی کند ، اظهار نظرات تند و عجیب در مورد تمامی اتفاقات کشور ، اعم از سیاست تا ورزش ، توهم قهرمانی در جام جهانی با تیم ملی فوتبال ،‌حضور در تمرین تیم های فوتبال به منظور تست گرفتن ، انتشار عکس های عجیب و… همه و همه تنها گوشه ای از هزاران فعالیت عجیبیست که امیر تتلو طی چند سال اخیر از خود ثبت کرده است . فعالیت هایی که باعث شده است تمامی تصاویر خوب و زیبایی که از وی به یاد داشتیم را به دست فراموشی بسپاریم . توهم قدرت وی تا جایی پیش می رود که ضمن مقایسه خود با توپاک ، با انتشار ترکی به نام «کوزه» ، پدر رپ فارسی و دوست سابق خود «سروش هیچکس» را مورد انتقاد قرار می دهد و تاکید می کند که رپ ساخته دست اوست . انتشار پست های تحقیر آمیز برای دیگر دوست وی ، «رضا پیشرو» با شعار آن که «پیشرو» تمامی شهرتش را از من دارد ، نیز به این قصه غیر قابل باور اضافه کنید

 

تتلو دیگر قبل درک نیست ! او هر روز عجیب تر می شود . پسر خوش چهره و محبوب پارک شاد در اوایل دهه هشتاد هم اکنون بدون شک تبدیل شده است به یکی از منفور ترین کاراکتر های اواسط دهه نود . مسیر پر پیچ خمی که پسر خوش صدای قصه رفت نوعی سقوط بود . سقوط از پارک شاد تا ته «کوزه»

 

به قلم : Rhvem

18 نظر

اینجا کلیک کنید تا نظرتان ارسال شود