یادداشت

نگاهی به پرونده‌ی کاری بامداد در تشکل پلاک

Bamdad Review

برای اولین بار با قطعه‌ی روز تولدم با صدایی عجیب و متفاوت در موسیقی زیرزمینی با نام “بامداد” آشنا شدم و به سرعت سایر آثار رسمی و غیر رسمی اش را گوش دادم ؛ آثاری مانند شبگرد ، همه خفه که کمتر شنیده شده اند و البته میکس تیپی به نام ” در دستشویی.بخش اول” که متوجه شدم قطعه‌ی روز تولدم نیز از قطعات همان میکس تیپ است .
هفته ها بعد ویدیویی از تبریک سال نو سروش هیچکس مشاهده کردم که در آن از این میکس تیپ نام برده بود که تماش همان ویدیو برایم کافی بود تا متوجه شوم گوش هایم خطا نکرده است و این صدا قرار است پخته تر ، بهتر و قوی تر سال های آینده نیز به گوشم برسد .
اما چیزی که در کنار لوگوی آپوارد در روی جلد مجموعه به چشمم خورد ترکیبی از دو پلاک بود و همین باعث شد تا کنجکاوی من بیشتر شود و با رپکن دیگری به نام “دیگرد” و در نهایت با آثر مثل ما آشنا شدم که رنگ و بوی تازه‌ای به رپ فارسی تزریق شده بود .

این اولین آشنایی من با بامداد و تشکل پلاک بود تا اینکه امروز متوجه شدم ، بامداد قصد جدایی از پلاک را کرده است ؛ اما پیش از هرچیز نگاهی کنیم به پرونده‌ی کاری بامداد در تشکل پلاک :

ماحصل آنچه که بامداد تا امروز تحت عنوان بامداد پلاک به مخاطب تحویل داده است ۴ آلبوم مستقل است که با نام‌های در دستشویی ، خواب زمستونی ، خط سوم و آهن منتشر شده اند .

با انتشار خواب زمستونی ، شخصیت پخته‌ی بامداد به عنوان یک هنرمند حرفه‌ای در بین مخاطبین جا افتاد که البته آهنگسازی های مضراب و سعید دهقان در این اثرگذاری بی تاثیر نبوده است ، مجموعه‌ای کوتاه ، کم اشتباه و در عین حال کافی و البته استقلال کاری جزو عوامل موفقیت این مجموعه بود .

خط سوم با اضافه شدن اولین آهنگساز اختصاصی گروه پس از پدرام منتشر شد که حاصل آن معرفی یارا و البته شکل و شمایل جدیدی از این تشکل بود و از آهنگ‌های موفق این مجموعه میتوان به “همون مشکل قبلی” اشاره کرد ، مجموعه‌ای که مشکلات قبلی فنی کیفیت ساخت را نداشت اما از پلاک همیشگی بامداد و دیگرد فاصله گرفته بود .

و اما آهن ، مجموعه‌ای که در پرکارترین سال رپ فارسی منتشر شد پس از نوید و فرشاد حالا نوبت به بامداد رسیده بود تا در آخرین روزهای سال گوش تنور موسیقی زیرزمینی را با کانسپت آلبومی عجیب داغتر از همیشه کند ، فضایی که تا به حال در رپ فارسی حس نشده بود ، میکس و مستر با دقت یارا که این فضا را جلا بخشیده بود و البته استفاده از ماهور و فرشاد در برخی از قطعات موجب آن شد تا این مجموعه چشمان مخاطب را روی برخی مسائل که پیشتر در هیپ هاپ به آن پرداخته نشده بود باز کند که از آهنگ‌های موفق این مجموعه میتوانیم به “آهن” ، “آهنگر” و “سیب” میتوان اشاره کرد .

اما اگر بخواهیم به فعالیت‌های بامداد به عنوان خواننده ی مهمان نگاهی کنیم آثاری در میابیم که دست کمی از آثار مستقل وی ندارند از همکاری به یاد ماندنی در تک آهنگ “اینجوری بهتره” با کابوس که حس انزجار دوران سنی بامداد در آن بازه‌ی زمانی به گوش میرسد و اولین همکاری با فرشاد در مجموعه‌ی دیشب در آهنگ “پخش و پلا” که در آن برای اولین صدای گام بالای بامداد را شنیدم تا مجموعه‌ی انفراد که بدون شک جزو بهترین آثار هر دو هنرمند در سابقه‌ی فعالیت هایشان خواهد بود و حضور در مجموعه‌ی شهروند و تک آهنگ “سراب” در کنار رض که جزو نقاط قوت این آلبوم به حساب میرود .

پلاک و بامداد هردو عضوی جدا ناشدنی از رپ فارسی هستند و خواهند بود و به نظر نمیرسد که این جدایی باعث تزلزل هیچکدام از طرفین شود ، ارسلان دیگرد شاعر خوش ذوق و رپکن استانداردی است که مجموعه‌ی بسیار زیبای “نا” را در کارنامه‌ی خود دارد ، یارا آهنگساز توانمندی است که با تلفیقی جدید از موسیقی سنتی ، امبینت و … با هیپ هاپ امضای خود را برروی هر ساخته‌ای قرار میدهد و شور هرچند ازش کم شنیده ایم با تنظیم‌های ه.کور* خود به نظر میرسد فضای جدیدتری را قرار است به رپ فارسی بدهد .

پلاک مانند خانه‌ای است برای پرورانده شدن و پخته شدن هنرمندانی موفق و تحویل آن‌ها به جامعه‌ی موسیقی زیرزمینی که انگار کار خود را انجام داده است ، چه با یدک کشیدن نام پلاک مقابل اسمشان چه بدون آن همه‌ی اعضا موفق و حرفه‌ای به حساب می آیند اما با تمام این تفاسیر خبر جدا شدن بامداد از پلاک جزو اخبار ناخوشایند رپ فارسی و روند ناامید کننده‌ی موسیقی زیرزمینی در امسال است .

* متاسفانه از نوشتن اصل کلمه معذوریم

 

عکس از پیام یارایی

4 نظر

اینجا کلیک کنید تا نظرتان ارسال شود