نقد

نقد و بررسی تک آهنگ توی من از فرشاد

اثری دیگر از فرشاد در سال ۱۳۹۶ ، به نظر میرسد برخلاف سایر هنرمندانی که پس از انتشار مجموعه ای موفق در سکوت طولانی فرو میروند ، فرشاد تصمیم به پرکار بودن گرفته است و پس از انتشار ترک انتقادی تیغ که با استقبال مخاطبانش قرار گرفت اینبار ترکی چالشی تر و فضایی جدیدتر را برای عرضه انتخاب کرده است .

مانند رویه ای که فرشاد برای پخش تمامی آثارش در نظر گرفته است این تک آهنگ نیز بر روی وبسایت رسمی این هنرمند برای دریافت رایگان و حمایت قرار گرفت و به نظر میرسد این تک آهنگ نیز مانند تیغ با استقبال طرفداران فرشاد مواجه شده است و به نوعی با فرشاد در خرقه‌ی جدیدش اخت گرفته اند و تا به این لحظه در کانال رسمی این هنرمند نزدیک به ۱۷۰هزار بازدید مستقل دریافت کرده است .

موضوع اثر مانند اکثریت آثار فرشاد موضوعی متکلف است که با یکیار گوش دادن نمیتوان آنرا درک کرد و بعضاً شاید روزها باید به بررسی بخش های مختلف شعر این اثر پرداخت تا تماماً ابعاد این شعر را درک کرد ؛ به نوعی میتوان دریافت با انتشار این تک آهنگ فرشاد به مخاطبان خود خاطر نشان کرده است که از پس هر موضوعی بر می آید و پس از اثری تند و بی پرده مثل تیغ میتواند وارد یکی از عمیق ترین بحث های روانشناختی دوران معاصر یعنی ضمیر ناخودآگاه یا همان تُویِ مَن شود .

مانند رویه ی تمام نقد های وبسایت خبری آمیزه این نقد نیز به دو بخش شعر هنرمند و اجرا ، آهنگسازی و میکس و مسترینگ می توان تقسیم کرد ؛

در بخش آهنگسازی این اثر شاهد آهنگسازی هم متفاوت و هم مشابه نسبت به مجموعه‌ی رند هستیم ، متفاوت در ترکیب سازبندی و مشابه در ژانر ارکسترال ، در این اثر بیشتر از اورتورهای اتمسفریک و ساز پیانو استفاده شده برخلاف مجموعه‌ی رند که در آن شاهد اورتورها و بوق های تراژدیک بودیم و شباهتی که به مجموعه‌ی رند داراست ترکیب موسیقی ارکسترال آن است که اگر طرفدار و دنبال کننده موسیقی متن فیلم ( Original Soundtrack) باشید به خوبی با فضای موسیقی این اثر ارتباط برقرار خواهید کرد و تنها ایرادی که میتوان به آهنگسازی این اثر میتوان وارد نمود این است که شاید بخش انتهایی اثر بهتر بود با یک انتقال (Transition) همراه باشد تا مخاطب بیشتر بتواند با بخش ماقبل اخر ارتباط بگیرد و آنرا بیشتر در ذهن خود حلاجی کند .

در بخش میکس و مستر این اثر شاهد ارتقای نسبتاً زیادی نسبت به سایر آثاری که فرشاد میکس و مستر آنرا بر عهده داشته است (مخصوصاً مجموعه‌ی انفراد) هستیم ، لول بندی نسبتاً درست سازها ، صدای گرم و واضح ، توضیع نسبتاً دقیق فرکانس ها و شنیده شدن یکایک اجزای موسیقی همه دست به دست یکدیگر داده اند تا میکس و مسترینگ خوبی از وی روی این اثر تنظیم شود که البته ایراداتی هم در بخش مسترینگ به گوش میرسد و آن هم این است که به نظر میرسد هنوز تناسب درستی بین بیت و کلام بدست نیامده است و جای کار دیده میشود .

اما در بخش اجرا ؛ آهنگ بدون هیچ پیش‌درآمدی با اجرای سه فاصله ی هماهنگ و استادانه توسط فرشاد آغاز میشود ، به خودی خود اگر دچار درگیری هایی با خویشتن باشید شاید اجساس پیاده شده در این چند بیت با روان شدن اشک از چشمانتان همراه شود و بلافاصله اولین ابیات رپ این اثر تداعی کننده‌ی تیزر و کاور این اثر است که شاید طراحی شدن آنها توسط فرشاد باعث این ارتباط فوق العاده است ؛ در این بخش فرشاد به صورت ضدضرب روایتگر اوضاع روحی خودش است و مقدمه چینی میکند که به دنبال چیست ؛ شاید یک مستی رهبانی که با انزوا و گوشه گیری بدست می آید و شاید درگیری با درون که حاصل آن یک فروپاشی است که در اشعار وی به چشم می‌آید .

سوالی که در بخش بعدی اثر صحبت با “تُوی من” پاسخ آنرا میدهد ، برخلاف مجموعه‌ی رند که شاهد پرخاش شاعر نسبت به اوضاع درونی خود و در لفافه نسبت به جامعه خود بودیم در این اثر شاهد استیصال روح و انزوای بیش از پیش هستیم و در این کنکاش ادبی که به نظر میرسد یک طرفه است شاعر با ضمیر خودش صحبت میکند تا راه چاره ای برایش بی‌اندیشد و رفته رفته این صحبت ها بالاتر میرود ، دلیوری موردنیاز به نظر کافی است و اصل مطلب به خوبی ادا میکند و ایرادی که میتوان به آن گرفت این است که فلو ناگهانی تغییر میکند و تغییر آن محسوس است که البته در تلفیق جای مناقشه نیست .

در بخش ماقبل پایانی اثر که شبیه به بریج است ، دو بیت با تغییر اندکی به صورت هارمونی ادا میشوند و با تقاضایی عارفانه این بخش به پایان میرسد .

و در پایان دوباره همان ابیات بدونِ پیش درآمد اجرا میشوند که ایراد اندکی در ادای انتهای کلمات و تاکید بر حرف های انتهایی است که در قوانین موسیقی آکادمیک ادای اینگونه کلمات خیلی خوش ایند نیست و جملات تحریردار باید به صورت محو شونده (Fade Out) ادا شوند .

در نهایت توی من شاید اثری ماندگار مانند “نیست”،”بانو”،”تابوت”،”اون ماییم” نباشد ولی اثری خوب و متفاوت در کنار آثار فرشاد است ، اثری که توسط اصحاب رسانه در نظرسنجی تیرماه ۱۳۹۶ جایگاه نخست را کسب کرد و از دید مخاطبان پس از دیس ترک رضا پیشرو به تتلو در جایگاه دوم ایستاد .
فرشاد این روزها شاید تنهاتر از همیشه بر روی آثارش کار میکند از مرحله‌ی تولید بیت تا کاور و تیزر را خود پیش میبرد ولی آنچه که عیان است بالارفتن سطحی کیفی آثار وی در مقام مقایسه با آثار قبلی اوست و از دید مجله خبری آمیزه امتیازات زیر را دریافت میکند :

آهنگسازی
میکس و مسترینگ
اجرا
[review_summary title=”نکات مثبت و منفی” positives=”اجراهای مختلف در بخش ها
بهبود قابل ملاحظه‌ی میکس و مسترینگ
آهنگسازی ارکسترال” negatives=”تغییر محسوس فلو
نبود پیش‌درآمد برای بخش پایانی
“][rating title=”امتیاز” value=”4″ range=”5″][/review_summary]

8 نظر

اینجا کلیک کنید تا نظرتان ارسال شود