مقاله

موسیقی نسل جوان

بتهوون :

موسیقی مظهری است عالیتر از هر علم و فلسفهای. موسیقی هنر زبان دل و روح بشر و عالیترین تجلی قریحهٔ انسانی است. بشر از ابتدای تولدش با موسیقی و آوا زاده شده و گریه های کودکانهاش شامل نت های گوناگونی بوده و نشان دهنده ی این است که موسیقی ، بخشی جدایی ناپذیر در زندگی انسان است و در فرهنگ اسلامی هم زمانی که در گوش نوزاد اذان و اقامه خوانده میشود و سمفونی الهی وجود کودک را در برمیگیرد ، این حقیقت به خوبی تأیید می شود. همانگونه که از ابتدای تاریخ درتمامی نقاط جهان سنت ها و افکار میل به تکامل و تنوع دارند ، امروزه نیز تکنولوژی ، علم و سلیقهها به سرعت پیشرفت می کنند و متنوع می شوند و موسیقی و هنر نیز از این قاعده مستثنا نیستند . پس نباید از اینکه چندوقت یکبار در فرهنگ ها و کشورهای مختلف ، سبک های جدید پدید آید تعجب کرد . از طرفی هیجان و تنوع طلبی دوره نوجوانی و جوانی نیز محرکی است برای پیشرفت و همه گیرتر شدن هرچه سریع تر این اتفاقات جدید . موسیقی و فرهنگ هیپ هاپ از همین دسته سبک های جدید بود که در دهه ۰۷ میلادی در آمریکا بوجود آمد و تا به امروز در کشورهای مختلف و فرهنگ های زیادیرخنه کرده است .
به نقل از ویکی پدیای فارسی “هیپ هاپ یک جنبش فرهنگی است که موسیقی بخشی از آن است. موسیقی خود از دو بخش تشکیل شدهاست، رپ، یعنی ارائه آوازهای سریع، بسیار آهنگین و تغزلی و DJ ، که یا از طریق پخش کننده صفحه ( turntable )،ساز یا تولید صدای ساز ضربی با دهان ساخته میشود. یکی دیگر از جنبههای مهم موسیقی هیپ هاپ مدی است که در کنار موسیقی شکل گرفتهاست . “”موسیقی هیپ هاپ ) Hip Hop Music ( یا موسیقی رپ ) Rap Music ( یکی از سبکهای موسیقی است که بطور موازی
با فرهنگ هیپ هاپ رشد کرد . موسیقی هیپ هاپ از دو بخش اصلی تشکیل شدهاست: رپ ) MC( و DJ )ترکیب صدا و اسکرچ(این موارد به همراه رقص برک و گرافیتی )یا دیوارنویسی( چهار بخش هیپ هاپ، یک نهضت فرهنگی که توسط جوانان شهری به خصوص توسط سیاهان آمریکا ایجاد شد را تشکیل میدهد.” (در این که ویکی پدیا در بعضی موارد ، مطالب صد درصد درست و صحیحی به خواننده ارائه نمی کند ) زیرا به دست کاربران قابل ویرایش است ( شکی نیست ، ولی برای آشنایی عموم مردم و کسب اطلاعات اولیه مفید است .
موسیقی هیپ هاپ در ابتدا با شاخه هایی که گفته شد به صورت محلی در دل جوانان جا باز کرد و وسیله ای شد برای بیان اعتراضات و احساسات مردم و اجتماع ، و با مرور زمان به دلیل ساده تر بودن اشعار و آهنگسازی ها نسبت به سایر سبک های موسیقی ، به سبکی همه گیر در آمریکا تبدیل شد . از دید مردمی که اطلاعات کافی راجع به این سبک موسیقی ندارند ، هیپ هاپ روزنامه خوانی است و هرکسی میتواند آن را اجرا کند و هیچگونه مزیتی در اجرا و شنیدن هیپ هاپ وجود ندارد ؛ در صورتی که نشانه ها و قوانین بسیاری در تهیه و ساخت یک اثر هیپ هاپ وجود دارد و برای رسیدن به سطح استاندارد باید این قوانین اجرا شوند . در ابتدا و در زمان پیدایش تمامی هنرها ، همیشه اینگونه صحبت ها و جبهه گیری ها و مقاوت ها از جانب سنت گرایان وجود داشته ولی با گذشت زمان اطلاعات افزایش یافته و آن هنر خاص در بین عموم جا افتاده است . با توجه به متن فوق و بازخوردهایی که هیپ هاپ در بین شنونده ها و حتی مسئولین داشته است ، می توان نتیجه گرفت که این سبک از موسیقی ، یا سایر سبک های موسیقی و حتی هنرهای دیگر ، در بین عموم مردم بخوبی شناخته نشده و این عدم شناخت ، برداشت غلط ، پیش داوری های نادرست و در نهایت فعالیت ها و عکس العمل های نادرستی را به دنبال داشته است . در کنار خوبی ها و مزیت های این سبک موسیقی ) از بارزترین مزیت های هیپ هاپ نسبت به سبک های دیگر ، تنوع موضوعی اشعار آن است ( ، بدی ها و سوء استفاده هایی هم وجود دارد که بیشتر به گردن فرد است و به طور اصولی ذات سبک مضر نیست و این سلیقه ها هستند که برچسب بد بودن به هنر می چسبانند. در موسیقی پاپ که از مردمی ترین موسیقی های جهان هست هم این مشکل وجود دارد و اگر هدف هنرمند هدفی پاک و مفید نباشد و فقط و فقط جنبه ی شخصی و مشهوریت داشته باشد مسلما آسیب هایی را به جامعه و ماهیت هنر می رساند . برای حل شدن یا به حداقل رساندن این مشکلات باید منابع رسمی و دقیقی را تهیه کرد تا هر فردی بتواند با مراجعه به این منابع، اطلاعات و آگاهی خود را افزایش دهد و اگر می خواهد به عنوان هنرمند یا حتی مخاطب وارد آن عرصه و صنعت شود ، بداند که باید چگونه عمل کند و چگونه اثر مورد نظر را مورد بررسی قرار دهد و از همه مهمتر خود را در چه درجه ای از هنرمند یا مخاطب بودن بداند تا کمترین آسیب را به خود یا جامعه و مخاطبان پیرامونش برساند .
اواخر دهه ۰۷ شمسی ، به دلیل جدید بودن و متفاوت بودن هیپ هاپ ، ایرانیان نیز به فعالیت در این سبک روی آوردند و جوانان کم کم هیپ هاپ و رپ را وارد فضای موسیقی ایران کردند و بحث پیرامون این موسیقی نقل مجالس و میزگردهای جوانان و مسئولین شد . کرج نیز از جمله شهرهای معروفی است که میتینگ ها و گردهمایی های زیادی از رپر ها ) رپ خوان ( و MC ها را در خود جای داده و در این زمینه زبان زد شده است . MC خوانی و بداهه خوانی از مهارت های اصلی یک رپر به حساب می آید که باید زنده ، به صورت فلبداهه و بدون آماده سازی شعر ، در مقابل حریف خود رجزخوانی کند تا بر اساس قوانین بداهه گویی یکی بردیگری غلبه کند . همانطور که گفته شد مشکلات زیادی در جهت شناساندن درست این سبک به عموم مردم وجود دارد که حل این مشکلات و به حداقل رساندن آسیب های آن ، نیازمند فرهنگسازی مناسب است که پیرامون فرهنگ های غلط جا افتاده میان اکثر مردم ، سخن ها و مطالب و مقالات زیادی میتوان نوشت که در اینجا به همین چند خط بسنده می کنیم .

به قلم “دانی آل”

تگ‌ها