مقاله

موزیک مارکتینگ در موسیقی

اکثر هنرمندان عرصه ی موسیقی، مخصوصا در سبک موسیقی رپ همانند آهنگساز ها، تنظیم کننده ها، خواننده ها، دی-جی ها و غیره نمیتوانند آنطور که باید و شاید مورد توجه قرار گیرند و به قولی موفق شوند. آیا واقعا دلیل آن چیست؟
در صنعت موسیقی شرایط کاری بسته به محیط های جغرافیایی متفاوت است و برای مثال موضوع موزیک مارکتینگ برای سبک موسیقی رپ در کشور ایران به گونه ای متفاوت نسبت به کشور آمریکا تعریف میشود
در کشور آمریکا شما به عنوان یک هنرمند سبک موسیقی رپ، نمونه کارهای خود را برای رکورد لیبل ها، ناظران موسیقی و یا شرکت های پخش ارسال میکنید آن هم به این امید که شاید آنها از نمونه های شما خوششان بیاید و از آنها در کارهایی که قرار است منتشر کنند استفاده کنند. تا به اینجا همه چیز خیلی خوب است اما کار به این آسانی ها هم نیست.
شما نیازمند دو مقوله برای موفقیت در این امر هستید تا مورد توجه یکی از شرکت های پخش و یا رکورد لیبل ها قرار بگیرید.

۱) ارسال به موقع اثر خود

منظور این است که اثر خود را هنگامی برای یک شرکت پخش و یا رکورد لیبل ارسال کنید که آنها به آن نیاز دارند. دانستن این امر مستلزم پی گیری دائم اخبار مربوط از طریق نهاد اطلاع رسانی شرکت های پخش میباشد. در مواقعی شرکت های پخش برای تهیه یک اثر مهم و یا یک آلبوم دست به فراخوان عمومی میزند و از تمامی هنرمندان موسیقی میخواهند که در یک زمینه مشخص بهترین آثار خود را برایشان ارسال کنند تا از میان آنها به تشخیص خود یک یا چند اثر را انتخاب و با مالکان آن ها همکاری نمایند.

۲) ارسال اثر خود از طریق مراجع مورد اعتماد شرکت های پخش مذکور

این موضوع را فراموش نکنید که صرفا ارسال به موقع اثر خود به چنین شرکت های پخش و یا رکورد لیبل هایی فاکتور موفقیت و انتخاب شدن شما نمیباشد زیرا اکثر شرکت های پخش تنها از طریق یک یا چند نهاد و یا رابط که به آنها اعتماد دارند اثرها را مورد بررسی قرار میدهند. پس باید علاوه بر ارسال به موقع آثار خود، آنها را از طریق یک واسط و یا رابط قابل اطمینان برای شرکت های پخش ارسال کنید که معمولا اسامی این واسط ها در پایگاه اطلاع رسانی شرکت های پخش موجود میباشد.

نکته مهم: البته شرایط فوق در صورتی برای شما جواب میدهد که اثر شما کیفیت خوبی داشته باشد و از قدرت بالایی در تاثیر گذاری برخوردار باشد.

قبل از آنکه به موزیک مارکتینگ در ایران بپردازیم لازم است دو موضوع و محور تعیین کننده در این بین را تعریف کنیم. دو جریانی که مقابل هم هستند و با توجه به اهداف خوانندگان هریک در یکی از این دو جریان قرار میگیرند. جریان های زیرزمینی و ماین استریم.

ماین استریم:

ماین استریم بودن یک خواننده و یا هنرمند این موضوع را بیان میکند که او همراه با تفکر عموم جامعه در حرکت است. یک خواننده که در جریان ماین استریم قرار دارد در اثرهایش تنها به بیان خود مشکلات میپردازد و به علت مشکلات پیش آمده توجه نمیکند. در جریان ماین استریم بودن یک هنرمند و خواننده دلیل بر قانونی بودن و نبودن آن شخص نیست و حتی هنرمندانی نیز وجود دارند که در پس این جریان هم قانونی فعالیت میکنند و هم غیر قانونی. در واقع هنگامی که یک موضوع کهنه میشود موضوع جدیدی جایگزین آن میگردد که در این بین برخی هنرمندان و خوانندگان سعی بر آن دارند که به گرایش جدید متمایل گردند و اثرات خویش را مطابق گرایش جدید عرضه نمایند. ماین استریم آن جریانی میباشد که تعیین میکند در دنیای امروزه شما چگونه باشید و چگونه عرضه کنید، یعنی جریانی که مورد قبول اکثر مردم یک جامعه است. این جریان به نوعی ابزاری است در دست برخی افراد و حکومت ها که با برنامه ریزی های بلند مدت سلایق جامعه را به سمت و سویی میبرند که معیارها و ارزش ها تغییر کنند تا به نفع انها باشد که در این بین به صورت خودکار بسیاری سعی میکنند مطابق با آن به سمت جلو حرکت کنند و کاری به این موضوع ندارند که این گرایش ها در نوع خود، درست هستند یا خیر؟

زیرزمینی:

زیرزمینی بودن یک خواننده و یا هنرمند این موضوع را بیان میکند که تفکرات او بازتاب روشنی از جامعه ای میباشد که درون آن زندگی میکند و بر خلاف باور عموم مردم مطالبی را بازگو مینماید که تازگی دارند و قابل تفکر و تامل هستند. زیرزمینی بودن صرفا به معنای غیر قانونی بودن یک خواننده نمیباشد، این موضوع امروزه مابین مخاطبین به صورت نادرست تعریف شده است. یک خواننده زیرزمینی علت مشکلات را در اثرهایش بیان میکند نه تنها خود مشکلات را و این نکته بسیار حائز اهمیتی است که اغلب توسط مخاطبین مورد توجه قرار نمیگیرد. یک خواننده و هنرمند زیرزمینی تنها به فکر اهداف خویش و پیشرفت موسیقی و حل مشکلات است، به بیانی کمتر به حواشی میپردازد و سعی نمیکند تا اثرهایی حتما مطابق با سلیقه عموم جامعه ارائه دهد. جریان زیرزمینی سلایق گوناگون را عرضه میکند و این عرصه را برای هنرمندان و خوانندگان فراهم میاورد تا به صورت آزادانه و به دور از ترس از قابل قبول واقع نشدن آثارشان به عرضه ی آنها بپردازند. یک خواننده هنگامی در جریان زیرزمینی قرار داده میشوند که خود را محدود به تفکر عموم و خواسته عموم نگرداند. همچنین محبوب بودن دلیل بر زیرزمینی نبودن نمیباشد و اینگونه میتوان بیان داشت که یک هنرمند و یا خواننده میتواند در عین حال که بسیار محبوب است زیرزمینی نیز محسوب گردد.

حال که تعاریف از دو جریان ماین استریم و زیرزمینی توضیح داده شد لازم است گفته شود که گاهی اوقات تشخیص ماین استریم بودن و یا زیرزمینی بودن یک خواننده و یا هنرمند کار بسیار دشواری است زیرا هنرمند در چنین مواقعی تلاش میکند که آنطور خویش را به مخاطب نمایان سازد که ذره ای از آن بهره نبرده است. با توجه به دو تعریف زیرزمینی و ماین استریم میتوان بیان داشت که موزیک مارکتینگ محدود به جریان خاصی نمیباشد و در هر دو جریان همواره موجود است اما به دلایل انکه اثرهای ماین استریم از طرفداران بیشتری برخوردار هستند لذا اسپانسر های قدرتمند تری از آنان پشتیبانی میکنند زیرا منفعت بیشتری برایشان دارد و معمولا شرکت های حامی و اسپانسر های کمی پیدا میشوند که از اثرهای زیرزمینی حمایت کنند.

اما شرایط موزیک مارکتینگ در مورد سبک موسیقی رپ در ایران بسیار متفاوت است و حتی میتوان گفت که وجود ندارد. شاید دلیل عمده ی آن قانونی نبودن سبک موسیقی رپ در ایران باشد. هنگامی که هیچ نهادی حاضر به همکاری با هنرمندان سبک موسیقی رپ نیست نمیتوان انتظار داشت که مقوله ای مانند موزیک مارکتینگ در قبال این سبک موسیقی نیز وجود داشته باشد. زیرا هنگامی موزیک مارکتینگ موجودیت پیدا میکند که هنرمند در قبال منتشر کردن آثارش از طریق یک نهاد قانونی همانند یک رکورد لیبل که به ثبت قانونی رسیده باشد پول بدست بیاورد. اما در کشور عزیزمان ایران، یک هنرمند سبک رپ برای پخش آثارش تنها خرج میکند و پولی نمیتواند بدست بیاورد پس به طور قطع در این بین موزیک مارکتینگ جایگاهی ندارد.

 

اخیرا در ایران هم موضوعی مبنی بر موزیک مارکتینگ در مورد سبک موسیقی رپ رواج پیدا کرده است و اکثر هنرمندانی که قصد پخش آثار خود را دارند ممکن است با چنین اصطلاحاتی مواجه گردند. همانطور که در قبل گفته شد در ایران به دلیل قانونی نبودن سبک موسیقی رپ، موزیک مارکتینگ برای این سبک موسیقی معنایی پیدا نمیکند اما چه چیزی موجب شده که افرادی از این مقوله سوء استفاده کنند؟ شاید عمده ترین دلیل آن بی اطلاعی و کم اطلاعی افراد فعال در حوزه ی رپ از موزیک مارکتینگ باشد که این کم اطلاعی زمینه را برای سوء استفاده های مالی فراهم آورده است.
موزیک مارکتینگ بحث پیچیده ای میباشد و همین امر فضا را برای سوء استفاده های متفاوت باز کرده است و به روش های متفاوت میتوان در این حوزه جولان داد. یکی از مهره هایی که به رشد چنین سوء استفاده هایی در قالب موزیک مارکتینگ در رابطه با سبک موسیقی رپ کمک میکنند واسطه ها هستند. چنین واسطه هایی که از ارتباطات قوی در حوزه هیپ هاپ برخوردار میباشند کارشان دریافت پول به منظور تحقق بخشیدن به رویای هنرمندان نه چندان نامی در این حوزه است که البته به بهانه های مختلفی این مبالغ جا به جا میشود. هنرمندان نامی در فرهنگ هیپ هاپ نیز که مورد توجه رسانه ها هستند گاهی با خط و نشان کشیدن هایشان میتوانند به رشد موزیک مارکتینگ جعلی کمک کنند.
امیدوار هستیم که با این مقاله و بالا بردن سطح اطلاعات مخاطبین فرهنگ هیپ هاپ، کمتر شاهد چنین سوء استفاده هایی از جانب افراد سودجو باشیم.

به قلم “آرش دهستان”

منابع:
صحبت های “مایکل لاسکو” موسس کمپانی موسیقی تاکسی

فرهنگ لغت شهری