آمیزه

مصاحبه مهدیار آقاجانی با رادیو کلمبیا

خب مهدیار بزار اول از خودت شروع کنیم ، چطورتونستی وارد بستر موسیقی بشی با محدودیت های فراوان مثل ایران ؟ 

وقتی من وارد شدم زیاد به محدودیت های دولتی و فرهنگی فکر نمیکردم ،الویت ما این بود که باخودمون ، هوادارامون و هنر صادق باشیم. تمرکز نمیکردیم روی ریسک های احتمالی و خطرهای شناکردن درخلاف جهت جامعه. اینجوری درگیر موسیقی شدم.

مهدیار راجع صحنه ی موسیقی ایران صحبت کنیم ، چگونه سبک هیپ هاپ شروع بع رشد کرد در جامعه ای که مافکر میکنیم دولتش به وضوح ضد آمریکاست ؟

خب فکر میکنم شما درست فکر میکنید دولت ضدآمریکاست درسته که مسلما هیپ هاپ توسط آمریکایی ها ساخته شده ولی درنهایت یک سبک از موسیقیه و الان به امری جهانی تبدیل شده.هرفرهنگی بهنوع خودش هیپ هاپ رو اقتباس کرده و هیپ هاپ این قابلیت رو داره ک با توجه به فرهنگ تعغیر کنه.
دلیلی که هیپ هاپ خیلی سریع در ایران رشد کرد به خاطر طبیعت این سبک هستش که مستقیم بامردم با زبان عامیانه (خیابونی) راجع به مشکلاتشون صحبت میکه. قبل از هیپ هاپ در ایران این ویژگی رو درهیچکدوم از خروجی های فرهنگی نداشتیم و به همین خاطر مردم به خصوص جوانان خیلی سریع به این سبک ملحق شدن.
کلا فرهنگ ایران خیلی متصل به شعر و ادبیاته ومردم علاقمند شعر هستند. ولی مشکلی که نسل جوان داشت زبان قدیمی ادبیات بود که باعث میشد مردم خیلی سخت اشعار رو درک کنند.هیپ هاپ تونست با نادیده گرفتن قواعد این سد رو پشت سر بزاره.

هیپ هاپ ایران راجع به چه موضوعاتی صحبت میکنه ؟

خب تقریبا شبیه تمام کشور های دیگست .ما همه جور رپکنی داریم بعضی راجع به مسال جدی اجتماعی میخونن بعضی مسال شخصی و یا مشکلات جهان بعضی مهمونی ، پول و … . در واقع از این لحاظ فرقی با کشورهای دیگه نمیکنه ولی من ترجیح میدم با هنرمندانی کار کنم که پیام ها و موضوعات قوی تو آهنگاشون دارن. متاسفانه زیاد هنرمندان اینچنینی نداریم ولی من به اندازه کافی خوش شانس بوم که با بهترین هاشون نظیر قاف فدایی هیچکس و بهرام کار کنم.

ما دوست داریم در مورد صحنه های سبک های دیگر زیرزمینی نظیر ایندی پاپ و راک هم بگی ، آیا در اون سبک ها هم محدودیت هایسبک رپ وجود داره؟

خب بله ماصحنه های زیرزمینی دیگه اینظیر متال اینیدی الکترونیک و حتی پاپ داریم ، ما پاپ زیر زمینی داریم که این عجیبه ولی هیچکدوم بهگستردگی هیپ هاپچ نشدند و به ندرت ملاقات هایی در پارک ها و اماکن عمومی برای اجرا برگزار میشه به عنوان مثال برای کمتر از صد نفر تو زیر زمین یا ویلاهای خارج شهر و مسلما سخته در خیلی از موارد پلیس حمله کرده و موزیسین هارو دستگیر کرده امروز کلا واسه محدودیت هایی مه در ایران هست صحنه ملاقات هنرمندان با هواداران صفحه های مجازی و شبکه های اجتماعیه 

خب باتوجه به اینکه در فرانسه سکونت داری ، فعالیتت در فرانسه چطوره و موسیقی فرانسه بر تو تاثیری گذاشته ؟

من زیاد به عنوان آهنگساز هیپ هاپ در صحنه موسیقی فرانسه فعال نبودم و بیشتر کارام موسیقی متن یا شبکه های تلویزیونی هست و در موارد محدودی در صحنه الکترونیک هستم مثل ریمیکسی که سال گدشته والسه گروه بیردی نم نم زدم ولی اکثزر درآمدم از آمریکاست و آهنگ هایی که برای رپکن های آمریکا میزنم و موسیقی متن فیلم های هالیوودی . من فکر میکنم مهم نیست از کجا الهام میگیری چیز مهم خروجی کارت ایده هاته 

مهدیار خیلی ممنون بابت مصاحبه این مصاحبه برای اونایی که از موسیقی ایرانی چیزی نمیدونند مفید بوده است.

تاریخ ۲۰۱۳

 

دیدگاه شما چیست ؟

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.