آمیزه

محلی کردن هیپ هاپ تا چه حد پیشرفت کرده است ؟

نزدیک به دو دهه از پیدایش، پیشرفت و تکامل فرهنگ هیپ هاپ در ایران میگذرد، موسیقی در ایران، خود عقبه‌ای چند صد ساله دارد که بخش اعظم آن متعلق است به موسیقی نواحی و فلکلور که همچنان ژانرهای زیادی از آن کشف نشده باقی مانده است .

موسیقی‌ای با اصالت که هر نقطه‌ی ایران صدای متفاوت اما خوش خود را دارد که گوش هر شنونده ای را تسخیر میکند و با توجه به گوناگونی لهجه و گویش هر موسیقی محلی هنگامی که خواننده به آن اضافه میشود، دنیایی جدید بر روی شنونده باز میشود .

در اولین سالهای ورود فرهنگ هیپ هاپ به ایران، موسیقی رپ تنها یک الگوبرداری از خواستگاه غربی آن بود و چیزی از ایرانی بودن در آن به چشم نمیخورد مگر کلمات اما رفته رفته و با آغاز دهه ۹۰، این موسیقی غنی تر شد تا جایی که ترکیب رپ فارسی کاملاً برازنده‌ی آن بود ، آهنگسازان و خواننده ها سعی بر آن داشتند تا نسخه‌ای ایرانی از آنچه که در آمریکا ظهور کرده است را برای شنوندگان ساخته و پرداخته بکنند .

در سال‌های اخیر هنرمندانی سعی داشته اند تا با تکیه به گویش و زبان محلی خود این موسیقی را نیز به نوعی محلی کنند که برای مثال میتوان از جرشا و یا میلاد هانیبال و فانا نام برد .

 

افزودن دیدگاه