آمیزه

سرخی : بامداد آمد

دومین تک آهنگ منتشر شده پس از خروج او از تشکل پلاک ، مصادف شده است با ساعاتی مانده به تحویل سال ۱۳۹۸، همکاری مجدد با شور دیگر عضو جدا شده از پلاک منجر شده است به تک آهنگی به نام سرخی .

همانطور که انتظار میرفت و بامداد در توییتر خود وعده اثر جدیدی داده بود، سرخی حاوی مفاهیم اعتراضی نسبت به یاسر بختیاری و فضای حاکم در رپ فارسی است اما اینبار محتاطانه تر نسبت به استوری های او در واکنش به تک آهنگ سفارشی که موجب یک صف آرایی اینستاگرامی توسط هواداران هر دو هنرمند شد .

سرخی با یکی از معروف ترین اشعار مهدی اخوان ثالث یعنی زمستان آغاز میشود که اتفاقاً آهنگسازی اثر نیز برگرفته و سمپل شده از اثر دیگری با همین نام (زمستون) از افشین مقدم است که البته بسیار ماهرانه انجام شده است و در عین حال به دلیل نداشتن بخش همخوان سبب میشود تا بیت از اواسط کار یکنواخت شود .

از شعر اخوان ثالث و زمستونِ افشین که بگذریم، بامداد در بخش اصلی شعرش در حال اعتراض به وضعیت تبلیغات شرطبندی و به طور کلی تبلیغات غیر مرتبط توسط هنرمندان این عرصه است، تبلیغاتی که بعضاً با اعداد و ارقام چند صد میلیون انجام میشود، جیب مخاطب را خالی میکند و جیب تبلیغ دهنده را پر تر از قبل میکند که هر روز بیشتر و بیشتر میشود و مشخص نیست این رویه‌ی نادرست قرار است تا کجا به پیش رود، سایت های قمار این روزها یک تنه اسپانسر آلبوم های گروهی میشوند و با ارقام نسبتاً خوبی هنرمند را راضی میکند و تنها چیزی که در بیشتر ۹۰% محتوای خروجی این مجموعه ها دیده میشود هیچ رنگ و بویی از هنر در آن نیست که البته ادعای گرفتن پول از سایت های شرطبندی توسط یاس در توییتر رسمی او رد شد و اعلام کرد برای حضور در مجموعه‌ی اوردوز نه از سایت شرطبندی پولی دریافت کرده است و نه تبلیغ آنرا کرده و طرف قرارداد او برای دریافت وجه بابت حضور در مجموعه خود تهییه کننده های مجموعه بوده است .

در شعر سرخی آرایه‌ی تضمین بسیار استفاده شده است ، استفاده از ترکیب های “یه روز خوب میاد” ، “رنگی” ، “ما تو خیابونیم آشغال” ، “بت” که استفاده از تضمین بارها و بارها توسط بامداد در اشعارش انجام شده است و به نوعی بخشی جدا نشدنی از قالب شعرهای اوست که البته استفاده از نام مجموعه‌ای از رض که خود یکطرف از انتقادهای این تک آهنگ است جای سوال دارد زیرا رضا هم در مجموعه‌ی ذکر شده حضور داشت .

در بخش میکس و مسترینگ این اولین تجربه‌ی کاری بامداد با سهند ام زد است که پیشتر آثاری را برای تِس نیز تنظیم کرده است و با توجه به خلوت بودن بیت، مهندس صدای این تک آهنگ کار سختی در پیش نداشته است و خروجی قابل قبولی نیز ارائه داده است .

به طور کلی سُرخی میتواند سرآغاز یک جریان و فرهنگسازی درست دربرابر سایت های شرط بندی و بحث اسپانسرینگ های کثیف و غیرمفید باشد که نه تنها به این جریان مستقل کمکی نمیکند بلکه تا حدود زیادی ضربه‌ی شدیدی به چرخه‌ی مالی و درست این فرهنگ خواهد زد .


 

7 دیدگاه

پاسخ دادن به س. صاد لغو

  • خدایی خیلی زشته پایین آلبوم رپ فارسی که همه ماها روش ادعای مفهوم داریم تبلیغات سایت پیشبینی بزنن، بامداد درست میگه ولی فک میکنم در مقابل یاس یکم داره تند میره… در کل ترک خوبی بود

  • بامداد یکی از بهترین رپر های فارسی زبانه که متاسفانه این دست از هنرمندان به اندازه هنرمند نما های مارکتی دیده و شنیده نمیشوند

  • دوباره بامداد، دوباره غرق شدن توی کلمات، توی این چند سال که مخاطب هیپ هاپ آندرگراوند شدم به شدت به بامداد اعتیاد پیدا کردم. البته انتقادهایی هم به بامداد وارده، مثلا فلوی نه چندان خوب یا قافیه های کمرنگ و ضعیف. اما مفاهیم نو و پخته کار ها و هنر انتقال حس به مخاطب ضعف ها رو تا حد زیادی میپوشونه. آرزوی موفقیت برای رپ فارسی و مجله خوب آمیزه

  • حتمن باید امثال خواننده هایی مثل بامداد عزیز عم صه چهار صال برن تو سکوت تا قدرشو بدونن، با جرعت میگم جریان اندرریتد و اورریتد تو ایران خیلی بیشتر از امریکاس

  • حتمن باید امثال خواننده هایی مثل بامداد عزیز عم صه چهار صال برن تو سکوت تا قدرشو بدونن، با جرعت میگم جریان اندرریتد و اورریتد تو ایران خیلی بیشتر از امریکاس