یادداشت

زنده باد هیپ هاپ ! زنده باد تا ابد بریک دنس

Rakhs-Yaddasht

حدود یکی دو ماه پیش بود که در جریان مراحل ساخت «رخص»  اثر تازه منتشر شده ی «حامداسلش»  قرار گرفتم . پروژه بزرگ و مفصلی که ایده ی ساختش از « میلاد جبار ایمانی» عزیز هنرمند فعال هیپ هاپ در شاخه «بریکینگ» و « دیجینگ» کلید خورد . میلاد یا همان «دی جی فانی بیت»  یکی از هزاران هنرمند دنسر و دی جی هیپ هاپ فارسیست که مثل تمامی هم قشر هایش سال هاست هنرشان تحت سایه رپ مورد بی تفاوتی مخاطبین هیپ هاپ قرارگرفته است .دی جی هایی که به تعبیری قلب تپنده هیپ هاپ در تمامی دنیا محسوب می شوند

همکاری جامعه رپ و بریکینگ از اتفاقات مثبتی بود که شاید خلا نبودنش در مارکت زیر زمین ایران سال های متمادی حس می شد و بدون شک  یکی از بهترین اشخاصی که می توانست در کنار ضرب فانی بیت به اجرا بپردازد کسی نبود جز «حامد اسلش»  ، فردی که طی ماه های اخیر فعالیت های زیادی را در راستای نشان دادن وجهه خیابانی تر زیر زمین به مخاطبین انجام داده بود

رخص اعتراضیست از سوی حامداسلش نماینده ی جامعه رپ که این بار زبان گویای جامعه بریکینگ بود .اعتراض به نادیده گرفته شدن ؛ اعتراض به سکوت رسانه ها در برابر زحمات این قشر بزرگ ، اعتراض به نبود اتحادی که باید بین تمامی شاخه های اصلی هیپ هاپ به وقوع بپیوند و در نهایت اعتراض به وجود افرادی با تفکری غلط مسیر این هنر خیابانی و اعتراضی را به سمت و سوی اشتباهی برده اند.

نمی دانم تا چه میزان با واژه اسکرچ آشنایی دارید . اسکرچ کردن از مشخصات اصلی موسیقی هیپ هاپ محسوب می شود که توسط  دی جی ها  بر روی صدای صحبت کردن ، رپ کردن یا ملودی های موزیک پیاده می شود . حال به صدای  اسکرچ  های «فانی بیت»  در فضای زیر صدای «حامد اسلش» در رخص توجه کنید. باید اعتراف کنیم که این روزها آن قدر مسیر رپ فارسی تحت تاثیر فضای موزیک شرق قرار گرفته است که تقریبا شاید برای بار اول است که صدای اسکرچ زدن  را در یکی از موزیک های رپ فارسی می شنویم . تلخ تر آن که  چه بسا آشنایی جامعه زیادی از شنوندگان رپ فارسی با اسکرچ تنها محدود است به صحنه های بتل در فیلم ۸Mile

 

چشم هایمان را باز کنیم…

هیپ هاپ را از دریچه اصلی و به وسعت حقیقی آن ببینیم نه فقط محدود به رپ…

 

«رخص» جرقه ایست برای آغاز این جریان

جرقه ای برای خوب نگاه کردن…

 

به قلم «Rhvem»