یادداشت

رپ ، مخاطب ، نقد

یکی از مشکلاتی که رپ فارسی از ابتدای پدید آمدنش تا کنون به همراه داشته است فرهنگ ضعیف مخاطب و نبود نقد و نقد کننده ی قابل صلاحیت است که در این مقاله به برخی از دلایل آن می پردازیم.

به دلیل اینکه سرانه ی مطالعه در کشور ما بسیار پایین می باشد و مخاطبین رپ فارسی اکثرا در سنین نوجوانی قرار دارند و در اکثر مواقع مطالعه ی آنها تنها به مطالب درسی مدرسه محدود می شود به جرئت می توان گفت که مخاطبین رپ فارسی از اطلاعات کافی برای تحلیل ، نقد و حتی ارائه نظر برخوردار نیستند که این موضوع در کمبود شنونده کافی و آگاه در حوضه رپ زیر زمینی هم دلالت می کند.

حال به نقد کننده ها می رسیم از آنجایی که فعالیت در حوضه ی رپ از نظر دولت ایران غیر قانونی است بدیهی است که نقد کننده های فرهنگی هنری در نشریه های مختلف اجازه انتشار مطلب در مورد رپ را ندارند و همین موضوع سبب کاهش نقد کننده های با صلاحیت می شود.
و از آنجایی که این امر درامد خاصی برای یک نقد کننده ندارد بی درنگ باعث کاهش انگیزه ی نویسنده می شود و دست رپ جهت استفاده از این افراد کوتاه می ماند.

بی شک یکی دیگر از مشکلات جامعه امروزه رپ فارسی عدم آگاهی مورد نیاز و نبود خود آگاهی در میان مخاطبین است که این موضوع باعث اشباع شدن رپ فارسی از نظر های سطحی ، غلط و بعضا مضحکانه شود که اگر این موضوعات به یک بحث در میان مخاطبسن تبدیل شود رسیدن به تفاهم متقابل کمترین شانس را برای به وقوع رسیدن را دارد و عموما این بحث ها به فحاشی و رفتن به بیراهه مختومه می شوند.

در این بین بیشترین ضرر نصیب خواننده های رپ می شود زیرا از دریافت نظر مناسب و بازتاب مناسب بی بهره شده و کترین سود را از رسانه و ارتباط بین هنرمند و مخاطب را می برند که شاید این مشکل از مهم ترین دلایل عدم پیشرفت رپ فارسی و حتی در زمان هایی باعث پسرفت آن می شود اما در این بین افرادی همچون ” نصیر مشکوری ” عقب نکشیده با قدرت به راه خویش ادامه می دهند و مقاله ها و نقد هایی که باعث پیشرفت این مسیر می شوند را منتشر می کنند و با وجود این همه مشکلات به انتشار کتاب نیز میپردازند که این مهم یک گام بزرگ جهت پیشرفت وضعیت حال حاضر رپ فارسی است .

به قلم “امیر راد

تگ‌ها