آمیزه

رپ،پادکست،مخاطب

در دنیای امروزی رسانه ها نقش مهمی در افزایش اطلاعات مخاطب دارند و می توانند به افکار آنها سمت و سو بدهند . رسانه هایی که در حوزه موسیقی و بخصوص ، رپ و هیپ هاپ فعالیت دارند نیز از این قاعده مستثنا نیستند . از آن جایی که این نوع موسیقی نسبت به سبک های دیگر سن کمتری دارد ، بهتر است کسانی که تجربه و اطلاعات بیشتری نسبت به بقیه دارند ، وارد رسانه شوند یا رسانه سازی کنند تا جهت دهی هایی که در رسانه ها صورت میگیرند ، مثبت و ارزشمند باشند و بتوانند سطح اطلاعات و قدرت تشخیص مخاطبین را ارتقا دهند . یکی از روش هایی که میتوان به کار گرفت و در این امر سهیم شد ، ساخت و تهیه پادکست ها ، مصاحبه ها و برنامه هایی با موضوعات روز هیپ هاپ است . در هیپ هاپ ایران اینگونه فعالیت ها نسبت به دیگر فعالیت های تولیدی ، تعداد بسیار کمی دارند و نبود اینگونه فعالیت ها ، عواقب خوبی برای جو هیپ هاپ ایران ندارد .

فعال نبودن افراد مطلع یا متخصص در هیپ هاپ ایران باعث می شود افراد کارنابلد و بی تخصص وارد صحنه شوند و شاید اینگونه برنامه ها را بسازند ، جو را به سود خودشان تغییر دهند و از آب گل آلود ماهی بگیرند . این اتفاق بعد از مدتی باعث می شود افرادی که می توانستند فعالیت مفید داشته باشند ولی پا پیش نگذاشتند ، دلسرد شوند و وضعیت از چیزی که هست بدتر شود .

در هیپ هاپ آمریکا برنامه ها و پادکست های زیادی در حال تولید هستند . اسامی تعدادی از آنها به شرح زیر است :

Shade 45 , Sway in the Morning , Juan Epstein, Combat Jack , Microphone Check , The Brilliant Idiots , A Waste of Time with ItsTheReal , Ice-T: Final Level , The Cipher , Snoop Dogg’s GGN Podcast , Rap Radar Podcast , The Vlad Couch , Vinnie Paz : The Broad Street Breakdown

 

همانطور که می بینید رپرها نیز خودشان دستی در تولید پادکست ها دارند که نکته مثبتی است . در هیپ هاپ ایران رپرها به ندرت به مصاحبه تن می دهند چه برسد به ساخت برنامه جهت انتقال اطلاعات و اخبار موثق به مخاطب ! و این امری تأسف برانگیز است .

با اینکه کمیت پادکست ، مصاحبه و برنامه های مفید ما قابل مقایسه با آمریکا نیست ولی تا به امروز برنامه هایی که در رپ فارسی تولید شده اند کیفیت و تأثیرگذاری نسبتا خوبی داشته اند که بر مهم ترین آنها مروری خواهیم داشت :

 

رپ گپ : برنامه ای با مجریگری عرفان و خشایار و سهند کوازی با تهیه کنندگی عرفان و رها اعتمادی از شبکه ببین تی وی که بعد از انتشار آلبوم از خانه تا گور عرفان منتشر می شد و در آن پیرامون رپ و مسائل روز صحبت هایی می شد . در این برنامه با گروه زدبازی ، بابک وثوقی و علی زمانی ( کارگردان ) ، امانوئل و سهیل علوی مصاحبه شد و بعد از ۶ قسمت تولیدش متوقف شد .

رادیو دیوار : پادکستی به تهیه کنندگی لیبل دیوار که از سال ۸۶ شروع به فعالیت کرد و در این برنامه تا نسخه آخری که منتشر کردند احسان آتور ، نوید ، رض ، مضراب ، بهرام ، یاس ، عرفان ، بابک تیغه ، ساچمه ، تن به۱۰ ، حسام استپس ، نرگال و … حضور داشتند .

تیریبون : پادکست تیریبون از سال ۱۳۸۸ با مجریگری نوید و سوادا از سایت رپسان منتشر می شد و از لحاظ اجرایی شباهت هایی با رادیو دیوار داشت . در این پادکست مهمان های زیادی مثل : یاس ، عرفان ، خشایار ، بنیامین ، تنبه ده ، تهم ، تهی ، تیغه ، سیامک جنجال ، دکتر کی اوکی ، سوگند و … حضور داشتند .

گپ گپ :  پادکست گپ گپ با مجریگری سهند کوازی و به تهیه کنندگی رادیوجوان از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ منتشر میشد و در آن در مورد مسائل مختلف هیپ هاپ و موزیک های روز هیپ هاپ جهان بحث میشد و از جمله برنامه های خوب و پربار بود که تولید آن چند سال به طول انجامید و دلیل اصلی اش حضور سهند کوازی در مقام مجریگری آن بود . مهمان هایی که در این برنامه حضور داشتند : تیک تاک ، پیشرو ، اوج ، بنیامین ، دکتر کی اوکی ، حسین ام سین (گروه تی ام بکس) ، یاشار ، نوید .

تلنگر : برنامه ای که از سال ۱۳۹۲ تا امروز در حال تولید است و بیش از ۴۰ قسمت از آن منتشر شده است و فصل ۴ آن نیز بزودی منتشر خواهد شد . این برنامه پیرامون فرهنگ ها و اندیشه های غلط مخاطبین و تولیدکنندگان حاضر در رپ فارسی بحث و صحبت کرده و کمتر به حضور مهمان متکی بوده است . مهمان هایی که تا به امروز در این برنامه حضور داشتند عبارتند از : ساتراپ ، سپهر خلسه ، همزاد ، نوید مرداب ، حسام استپس ، سعید اژدر ، آرش انورتو ، رضا تسلا ، مهرداد کلهری و …

چند برنامه دیگر هم مثل طبقه زیر همکف ، نوسان ، رادیو گرامافون و … در رپ فارسی تولید شده اند که البته بعد از چند قسمت فعالیتشان متوقف شد .

نیاز به وجود اینگونه برنامه ها در رسانه های فعال رپ فارسی به شدت حس می شود که البته به تولیدکنندگان با اطلاعات و خوش فکر نیاز دارد تا به بهترین شکل بتوانند نیاز مخاطبین را برطرف کنند و سطح سواد و آگاهیشان را بالا ببرد.

شاید از خود بپرسید چرا انگیزه تولید پادکست و برنامه های مفید رپی کم است و برنامه ای تولید نمی شود یا اگر تولید می شود بعد از مدتی تولید قطع می شود ؟ دلیل اصلی آن میتواند عدم حمایت و توجه مخاطب باشد ! تولید کننده که می بیند به نسبت وقتی که برای ساخت می گذارد ، بازده نمی گیرد و بعضی از مخاطب ها به زحماتش اهمیت نمی دهند ، بعد از انتشار چند نسخه دلسرد می شود و تصمیم میگیرد وقت خود را برای زندگی شخصی یا بخش دیگری از هیپ هاپ که سود و بازدهی بیشتری دارد صرف کند . در صورتی که شنونده و مخاطب تنها با لمس صفحه گوشی خود می تواند برنامه مورد نظر را به اشتراک بگذارد و به پخش اثر تولید شده کمک کند تا هم تولید کننده کنار نکشد ، هم به امید حمایت بی منت مخاطب ، تولیدکنندگان بیشتری دست به کار شوند .

پس می بینید که مخاطب سهم بسیاری در ساخت و تولید این آثار دارد و اگر او مشتاق دیدن و شنیدن باشد ، تولیدات بیشتر می شود و در نهایت این بخش از فرهنگ هیپ هاپ ما فعال تر خواهد شد. پس حمایتمان را دریغ نکنیم .

به قلم دانی آل

1 دیدگاه

  • مقاله بسیار زیبایی بود متاسفانه واقعا هم همین طور ک میگیده و یجورایی مخاطبین دارن حمایتشونو دریغ میکنتن خود من به یکبار یتد قدیم کردم و اومدم سرچ کردم تا ببینم چیزی از برنامه های قدیم نظیر گپ گپ هست تا دوباره گوش بدم امیدوارم وضعیت بهتری موزیک رپ به خودش بگیره خیلی ممنون بابت مقاله خوبتون موفق باشید