آمیزه

ح.ص

انتشار خبری مبنی بر اتهام فلان خواننده به قتل باعث شد یک‌بار برای همیشه بایکوت فکر کردن نسبت به این شخص را بشکنم و لااقل به این مسئله فکر کنم آیا فعالیت هنری ح.ص اساساً به زیرزمین مربوط می‌شود؟ زیرزمینیست؟ فرم کارش رپ است؟ این‌ سوال‌ها و سوال‌های مشابه از چند حیث قابل بررسی‌است.

 نحوه‌ی پخش آثار

یا تعداد زیادی از رسانه‌ها عاشق چشم و ابروی او هستند یا رسانه‌های اصلی که حامی او هستند پشتیبانی مالی می‌شوند اما به هرحال نحوه‌ی پخش آثار او یعنی استقبال گسترده‌ی سایت‌های پاپ به نظرم جواب روشنی به این‌ مسئله داده‌است. البته اخیراً یک سایت‌رپ هم به جمع حامیان ایشان اضافه‌شده‌است که سابقه‌اش بیشتر به پخش آثار تجاری و همکاری با (به‌اصطلاح) کمپانی‌ها و اتفاقاً همکاری با (به‌اصطلاح) کمپانی برای پخش اثری از خود ح.ص برمیگردد. در نهایت فکر‌ می‌کنم پاسخ این سوال روشن‌است حتی اگر بپذیریم فرم ح.ص رپ است اما نحوه‌ی پخش آثارش شباهت زیادی به زیرزمینی‌ها ندارد.

درآمدزایی

ح.ص مجوز ندارد و این مسئله به دلیل شرایط خاص کشور ما یعنی عدم وجود سیستم خریدو‌فروش برای کسانی که از ارشاد مجوز ندارند صحبت راجع به زیرزمینی‌بودن و نبودن را مشکل می‌سازد گرچه تفاوت‌های زیادی بین «غیر مجاز» و «زیرزمینی» وجود دارد اما عدم وجود این سیستم باعث شده مرز‌های قاطع این دو محو شود و عده‌ای با برداشت‌های سلیقه‌ای از این موضوع بتوانند از آن سوءاستفاده کنند.

محتوا

با توجه به این‌که محدوده‌ی موضوعاتی که می‌توان محور یک آهنگ رپ قرار داد بسیار گسترده است اصولاً یک اثر رپ در لحن و زاویه‌‌ی نگاهش متفاوت از سبک‌های دیگر است. محتوای آثار ایشان البته نه این‌که بی‌شباهت به آثار رپی باشد اما بعضاً سفارشی به نظر می‌رسند. به طور مثال با توجه به این‌که شهید چمران بعد از شهادت توسط گروه‌های خاص سیاسی مصادره شد عمده‌ی فعالیت‌های گل‌درشتی که در زمینه‌ی بررسی آثار٬ عقاید و رفتار او انجام شده توسط همین گروه‌ها انجام شده‌است. (مثلاً فیلم چ به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا) و یا نگاه ح.ص و نحوه‌ی برخوردش با مسائل عاشقانه (لیلا لیلا لیلا) شباهت زیادی به آثار پاپ دارد.
گفتیم لحن و زاویه‌ی نگاه او به مسائل خیلی به رپکن‌ها شبیه نیست کافیست نگاه ح.ص به شهادت و عشق را با نگاه رضا‌ پیشرو به شهادت (سرباز آریایی) و عشق(نیلوفر آبی) مقایسه کنید تا متوجه شوید ارائه‌ی ح.ص چقدر از چیزی که اسمش را رپ می‌گذاریم دور بوده‌است.
در آهنگ‌هایی که ح.ص سعی‌کرده‌است به محتوا نزدیک شود و یک محتوای انتقادی ارائه کند (مثلاً فیک) باز موضوع کلیشه و هم‌سو با شرع و عرف است این مسئله به علاوه امکانات و دسترسی‌های خاص او خصوصاً بابت موزیک ویدیو (لوکیشن‌هایی مانند بازار٬ اکسسوار و هزینه‌های کلی موزیک ویدیو) و استفاده‌ی زیاد از الفاظ مذهبی شایعه‌هایی مبنی بر وابسته‌بودن او به حکومت درست کرده‌است که این نوشته جای بررسی این مطلب نیست!

مخاطبین

مخاطبین ح.ص هم زیاد و البته اکثراً از افرادی هستند که موسیقی رپ را به صورت حرفه‌ای دنبال نمی‌کنند همینطور آثار او هم در بین مخاطبین رپ اصلاً جدی گرفته نمی‌شود و او به عنوان یک رپکن بین مخاطبین حرفه‌ای رپ اعتباری ندارد.

بعد از ذکر همه‌ی این مطالب مهم‌ترین مسئله این است که صرف نظر از این‌که ح.ص احتمالاً خیلی زیرزمینی محسوب نمی‌شود و رپی که ارائه می‌کند بیش‌از حد پاپ است مسئله‌ای که اخیراً گریبانگیر او شده به‌هرحال ناراحت کننده‌است امیدوارم مخاطبین رپ تسویه‌حساب‌های موسیقیایی با این‌ فرد را با مسئله‌ی اتهامش اشتباه‌ نگیرند و «احترام» او به عنوان‌یک انسان حفظ شود همین‌طور قضاوت‌ها به اهل قضاوت سپرده‌شود تا این مسئله کاملاً روشن شود.‌

نویسنده: حمید

1 دیدگاه