یادداشت

“تجربه را تجربه کردن خطاست “

بعد از انتشار آلبوم ریل و تک تک آثار منتشر شده از این لیبل رضا پیشرو و تصمیم وی به بازسازی آثاری که از خود در قلب وذهن خاطرات رپ فارسی تعلق داشت گرفت که سرانجام در یک بازه زمانی کوتاه با کیفیت نه چندان مطلوبی انتشار یافت ، در واقع با یک یا  دوبار گوش دادن میتوان فهمید که رضا پیشرو به آثار خاطره انگیزش و کارنامه ی خود لطمه بسیار  زیادی وارد کرده است، خارج از مقوله ی همکاری ، اگر دقت کافی به نحوه ی اجراها و ریتم و فضا و  ملودی آهنگ یا خود میکس و مستر کارها از لحاظ فنی داشته باشید به ضعف و کیفیت نامطلوب این  آثار پی خواهید برد. آثاری که جذابیت و زیبایی و دلنشینی خود را از دست داده اند.
از ساده میگم تا آغاز اینجاست از دوران طلایی تا هولوکاست ریل از لوبیای سحر آمیز تا میری تولک  یک کارنامه ی بی نظیر و درخشان فی الواقع ضعف زیبنده و شایسته این هنرمند نیست ! هشدار ! ! !
همانطور که رضا پیشرو اعتراف می کند بدون تردید عدم حضور خود را در پروژه ها یکی از دلایل ضعف این کارها به شمار می رود و همین شرح واقعیت دلیل بسیار محکمیست برای ثابت کردن به
بی هدف بودن تصمیمات وی.
حداقل قبل از هرچیزی ، بازساخت ورژن جدید یک پروژه به یک نوآوری ، یک شیوه قریحه دار نیازمند است که همه ما می دانیم پیشرو از این مهارت و این استعداد مستثنی نیست اما بعد از این همه سال تجارب شخصی ، هنری و جوِ حاکم کنونی رپ فارسی به این شکل ظاهر شدن در موسیقی نه تنها یک ضعف است بلکه بدون شک یک پسرفت ؛ ناکامی و اُفت و فرو رفتن در باتالق “خطا” محسوب می شود.
رضا پیشرو به این نکته توجهی ندارد که “نیلوفرآبی” فری استایل کنسل شده ی “خون اژدها” متعلق به یک برهه زمانی است که رپ فارسی پا به دنیای جدید نگذاشته بود و یا هنوز به طور مثال
سکوت ها ” “دوران طالیی ها ” ” آوارها ” “رند ها ” ” اشک مغز ها ” “اشتباه خوب ها ” خلق یا تولید یا منتشر نشده بودند.
لازم به ذکر است به هیچ وجه این آثار به یادماندنی ماندگاری خود را از دست نداده و نخواهند داد اما در ذهن منِ شنونده آن تصورِ همیشگی را نخواهند داشت این کمترین پیامد فقط برای شنونده
است.
اما سوال اینجاست :
” بازسازی” چه هدفی را دنبال میکند ؟
پیشرو پیشتاز و سواره بر قطارِ پسرفت ؟
چه پیامی را برای مخاطب دارد ؟
بازگو کردن آهنگ های یک دهه اخیر چه رشدی و چه تاثیری دارد ؟
چه سود و زیانی را از خود منعکس کرده است ؟
از چه مقدار ارزشی برخورداراند ؟ “تجربه راتجربه کردن خطاست ”
چنانچه پیشرو قلم و هنر خود را همانند دیوونه ۲ ارائه داده بود به مراتب نتیجه و بازتاب بهتری برای مخاطبان و همانطور برای خود به ارمغان می گذاشت. پس از گذشت یک دهه ی بسیار پُر خُروش این هنرمند انتظار می رود و امیدواریم همانطور که هنر مدام در حال تغییر است باید بجای دست و پا زدن در تکرارو کلیشگی ، “خالقیت” و “ایجاد یک فضای جدیدی ” را در عرصه ی موسیقی هیپ هاپ و رپ فارسی با سازندگی و ابتکار و تالش خود به جای بگذارد.

سخن پایانی :
یک مبحث پیش پا افتاده بین عموم مخاطبان مسئله ی سلیقه است که گاهاً با مزاج شنونده سازگار است یا ناسازگار ، خواهشمندیم از مخاطبین عزیز “سلیقه” را یک سپر در برابر نقد و انتقاد و تأمل
نکنند .
تکرارِ هنرمخرب ترین و خطرناک ترین دشمن هنر” است

نویسنده : صادق تضاد

تگ‌ها