یادداشت

بخوانید درباره سایفر رُک : کارستانی برای رپ فارسی

کارستانی برای رپ فارسی

۱٫ سایفر رک بی‌شک از مهمترین اتفاقات کل تاریخ رپ فارسی است. کسانی که حتی شناخت کمی از جریانات رپ در ایران دارند می‌دانند اینکه ۷ رپر شناخته شده زیر یک سقف جمع شوند و روی یک «بیت» بخوانند اتفاقی نیست که به این راحتی‌ها رخ دهد.
۲٫ اگر رپ فارسی را با کمی تساهل و تسامح به دو دسته جریان اصلی و جریان فرعی (یا شاید تجاری و خیابانی) تقسیم کنیم سایفر رک نماینده تمام عیار جریان فرعیِ زیرزمین است. جریانی که به جز این ۷ نفر شاید فقط یکی دو نماینده دیگر دارد که ساکن ایران هستند. حالا اکثریت چهره‌های رپِ آندرگراند (شاید آلترنیتیو) در این سایفر حضور دارند. در عمل شاهد همبستگی یک جریان هستیم تا چند رپر.
۳٫ شعرهای این ۷ نفر در یک راستا نیست که شاید امکان منسجم‌تر شدنش وجود داشت اما همگی جریان رپ خیابانی را نمایندگی می‌کنند. وقتی دو عضوِ تشکلِ دیوار یکی با تی‌شرت جریان و یکی با تی‌شرت دیوار جلوی دوربین می‌آیند ما به عنوان مخاطب می‌فهمیم چیزی که این ۷ نفر را کنار هم جمع کرده یک طرز تفکر کلی است نه الزماً یک موضوع یا نام.
۴٫ همگی اعتراض دارند اما نه به شخص و اشخاص بلکه به تفکری دیگر، حمله می‌کنند؛ درواقع این نقطه اشتراک آن‌ها در این سایفر است همگی به آن چیزی که رپ را به سمت سطحی شدن حرکت داده اعتراض دارند. اما بیان‌ها کاملاً متفاوت است و با موضوعی شخصی روایت می‌شود.
۵٫ رک کاری کارستان است که به رپرهای ما یادآوری می‌کند باید روی تنظیم تنفس و اکت‌هایشان در اجرای زنده تمرکز بیشتری داشته باشند چراکه شاید استیج در انتظارشان باشد، همین‌جا در تهران در ایران و به همین زودی‌ها.

نویسنده : سیامک قلی زاده