آمیزه
About-Naghabel-Shayea

این راهش نیست آقای شایع !

“محمد رضا شایع” را حوالی سال ۹۰ _ ۹۱ کشف کردم . پسری خوش استایل با نحوه ای از نگارش شعر که انگار مختص خودش بود . درست در همان روزی هایی که رپ فارس آن قدر پر از علف و سیگار و دود شده بود که چشم چشم را نمی دید .

” به تو دخلی نداره ” و ” یه روز خوب میاد ” اولین آثار “شایع” بود که مرا جذب کرد !

چیزی که بیش از هرچیز مرا به سبک وی علاقه مند تر می کرد نگاه خلاقانه اش به مسائلی بود که به نظر ساده و حتی پیش پا افتاده می آمد . اما وقتی در قلم به رشته تحریر می رسید ، انگار چیز دیگری بود که باعث می شد شنونده با خود بگوید :

چرا تا حالا دقت نکرده بودم ؟

گویا. “شایع ” همیشه بی تفاوت روی یک صندلی نشسته بود و با لبخندی کج که شبیه به پوزخندی معنادار بود ، روزمرگی ها را از زبان خودش به چالش می کشید و بعد از انتهای موزیک بار بندیلش را جمع می کرد و می رفت !

ساده و بی دغدغه !

آثاری همچون ” پروانه ” و ” چند شنبس امروز ” مصداق بارز و نمایه کاملی از آرتیست خلاق و جوان آن روز ها بود که انگارخوب بلد بود چگونه متفاوت باشد !

عضویت در ” کاغذ ” و پس از آن انتشار مجموعه ” کرم ” که زمینه ای برای همکاری با ” حصین ” بود نقطه ی پرتابی شد برای بیشتر شنیده شدن پسر خلاق قصه ی ما !

” کرم ” برایم خاطره انگیز بود ! از آن جهت که باعث می شد لذت ببرم از شهرت پسری که روزگاری از معدود مخاطبینش بودم . لذت ببرم که نیازی نیست افسوس بخورم چرا ایده های نابی مثل خود ترک ” کرم ” یا حتی ” یه تیکه پنیر ” را افراد کمی شنیده اند .

” شایع ” زرنگ بود ! راه به دست آوردن محبوبیت را خوب میشناخت . خاکی بود و در برخورد با مخاطبینش باهوش !

مثلا همین بحث نشان ندادن چهره از هوشمندانه ترین کار هاییست که یک آرتیست برای ساخت کاراکتر خود می تواند انجام دهد . کاری ندارم که این عمل به چه دلایلی انجام شد ؛ اما هرچه بود حاصلش آنچنان کنجکاو برانگیز و کاراکتر ساز بود که تا مدت ها الگویی شد برای رپکن هایی که تلاش کردند مثل او چهره خود را مشخص نکنند . هرچند هیچ کدام به اندازه ” شایع ” در مارکت موسیقی دارای جایگاه نشدند !

اما سوالی که همیشه از خودم می پرسیدم این بود که آیا عضویت ” شایع ” در کاغذ به نفع وی بود یا نه ؟

بدون شک در وهله و نگاه اول باید به این سوال پاسخ مثبت داد . به دست آوردن طرفداران بیشتر و همکاری های متعدد با ” حصین ” تنها بخشی از عوامل مثبت ِ حضور او در این لیبل بود .

اما از آنجا که اعتقاد دارم هیچ چیز در دنیا صحیحِ کامل یا اشتباهِ کامل نیست ، پس طبیعتا باید از عوامل منفی ِ این عضویت هم سخن گفت .

دنیای شایع را قبل از عضویتش در کاغذ یا حتی زمان انتشار مجموعه ” کرم ” در یک طرف ترازو قرار دهید و در طرف دیگر آلبوم های ” دو به شک ” ” ناقابل ” و سینگل ترک های دیگر وی !

چه چیز هایی تغییر کرده است ؟

۱ . یکی از بزرگترین تغییر ها را باید تغییر ِ کاراکتر ِ شاعر دانست . ” شایع ” دیگر آن پسرک نرمال و پوزخند به لب ِ روی صندلی نیست که با بی تفاوتی از تاریخ تولدش به صورت متفاوت سخن بگوید و به همه چیز های ساده ، حتی به زیرپوش حاج مهدی جور دیگر نگاه کند .

شاعر ِ جدید بنابر بر اقتضای شرایط لیبل ” کاغذ ” ، مجبور به امتحان خود در فضای گنگ و دیس آل می شود . تفاوت و تغییر هیچ وقت بد نیست . برایتان می توانم مثال های متعددی بیاورم از هنرمندانی که با تغییرِ به موقع ِ کاراکتر، بقای عمر آرتیستی خود را تمدید کردند

اما تغییر باید در چارچوب باشد و ساختار شکن در جهت پیشرفت !

برای همین بود که گنگ خواندن شایع آن هم با اصطلاحات عامیانه و مارکت پسند شاید باعث جذب طرفدار بیشتری برای او شده باشد اما هیج گاه به مذاق مخاطبین قدیمی وی خوش نیامد .

۲ . دومین تغییری که در آثار اخیر شایع مشهود است میل بیش از پیشِ آرتیست به انتشار موزیک تحت سلیقه ی مخاطبینِ تینجر و عام پسند است . شاید موزیک های این روز های وی بیشتر از هر زمان دیگر با تحسین مخاطبین و طرفداران کاغذ روبرو می شود اما آیا همیشه تحسین ِ اکثریت یعنی مسیر درست ؟

کلام شایع ساده تر از همیشه شده است و دیگر خبری از ایده پردازی های خلاقانه و دو پهلو نیست و او انگار با هر ترک در حال دور شدن از زیر زمین و نزدیک شدن و مارکت و چیزیست که سلیقه عام مردم از وی می خواهند . یعنی یک ترک ساده ی دلنوشتی حاصل تنهایی و سیگار یا مثلا یک ترک انرژی بخش با مفهوم موفقیت و یا مفاهیمی از این قبیل !

توجه کنید که وقتی از مارکتی شدن یک آرتیست صحبت می کنیم همیشه منظورمان انتشار آثار با مفاهیم پارتی و مهمانی نیست . شاید یک هنرمند مسئله ی اجتماعی را در ترک خود بیان کند اما آن قد به این معظل سطحی و کلیشه وار وارد شود که علارغم دلچسب بودن برای مخاطبین غیر تخصصی موزیک ، به همان اندازه برای مخاطبین تخصصی تر کلیشه و عذاب آور در نظر آید !

بحث را این گونه تمام کنم که باید قبل از هرچیز به این فکر کرد که شما از ” شایع ” چه می خواهید . اگر انتظارتان از او این است که با ترک هایش آمار دانلود جابجا کند، گاهی از تنهایی ِ گوشه اتاق بخواند و مثلا گاهی هم با چند اصطلاح آب دار فک ِ بدخواهان را به زمین بکوبد خب این شما و این هم ” محمد رضا شایع ” !

اما اگر مثل من به دنبال هنرمند محبوب قدیمیتان در لابلای ترک های قدیمی هستید و گاهی دلتان لک می زند برای ” کوه ” ، “پروانه ” ، ” حاج مهدی ” و … باید نوشت که :

این راهش نیست آقای “شایع ” !

به قلم معراج ناجی ( Rhvem )

37 دیدگاه

    • به نظر من ممرضا از معدود کساییه که در جهت اسم آرتیستیش یعنی “شایع” داره حرکت میکنه، اون به دنبال همه گیر شدنه،پس نباید انتظار داشته باشیم ک فقط یه سبکو دنبال کنه، و در ضمن تو این فضای راکد رپ فارسی که همه تو سکوتن باید با کارهای گنگ و دیس احیاش کرد.به نظرم ممرضا همین الانم همه گیر شده،وقتی می بینیم خانما هم ارتباط برقرار میکنن با آهنگهاش،مردو زن با هر رنج سنی ای گوش میده بهش،یا پشت شیشه ماشینا اسمش یا تکستاش دیده میشه، با جدائی از کاغذ هم مخاطبینی ک جبهه دارن با کاغذ کم کم جذبش میشن. و اینکه میگین پولکی شده مارکتو این داستانا،خب این بنده خداها پول از کجا درارن؟ کی حاضره فقط یک ساعت مفتی کار کنه جایی، قطعا وضعشون خوب بشه انتقاداتی ک راجع به ضعیف بودن بیت میکنید،اوکی میشه.با همه این اوصاف شایع هنوزم کارای دلی میده گاهی،مثل همه من تنگی نفس و…،ایشا الله فردا هم آلبوم اینجانب میاد میترکونه❤

  • من درمورد “فرشاد” هم دقیقا همین نظر رو دارم البته شاید ب این معنایی ک شما عرض کردین،فرشاد مارکتی نشده!
    فقط میدونم من اون فرشادی که،کورگره،حیف شد،بپرس و نیست رو خوند بیشتر می پسندم تا فرشادی ک تیغ و رِنِدی رو خوند.البته این نظرمنه و ممکنه بقیه جوردیگه‌ای فکرکنن
    و ممنون دوست عزیز بخاطر این نوشته جالب و تامل برانگیزت❤

    • با اینکه خودتم گفتی مارکتی نشده فرشاد باید بگم واقعا این موضوع هیچ ربطی به پست نداشت و واقعا سلیقه‌ایه گرچه باید بعضی وقتا سلیقه رم بی خیال شی به پیشرفت آرتیست تو جرئت تقییر دقت کرد

  • معراج داش گلم مثل همیشه عالی …البته خواندن از مفاهیم انگیزشی به نوبه خود اصلن چیز بدی نیست ولی این نگاه سطهی شایع و طرز تفکر پول محور که این روز ها هیپ هاپ نیوسکول را در آن غرق میبینیم نشانگر این نیست شاید شایع میهخواهو عامه پسندی مانند لیتو یا یاس شود ولی این شایعی نیست که ما میشناسیم آن شایع جویای نام ک خودش بود کجا و این شایعی که دست به دامان شایعه (درگیری های اخیر) میشود کجا؟!…
    شاید جواب یک چیز باشد : بالغ شدن…
    ولی بالغ تر شدن همیشه به معنای کامل تر شدن نیست … بالاخره همه شاهد حرکات متفاوت شایع هستیم مثل حضور در آلبوم های استعداد محور (که چیزی جز تلکه کردن یه مشت بچه‌ی جوان و جاهل نیست) و یا تبلیغات مجازی و… همه چیز از حرکات تا اَبیات جدید شایع نمایانگر میل او به درآمد زایی است و کِی میتوان درآمد بیشتری از هنری که حمایت مستقیم نمیشود درآورد ؟! مشخصن وقتی که مخاطبان بیشتری موجود باشند و مخاطبان اکثریت و عام همیشه ابتذال گرا اند اینجاست که شایع باید بین هیپ هاپ واقعی و مین استریمِ پر مخاطب یکی را اِنتخاب کند… خب شایع جوان که احساس نیاز کمتری به مادّیات و مادّه ها احساس میکند انتخاب قلبی اش را پاس میدارد و راهی که در آن قدم نهاده را ارج مینهد ولی شایع امردز دیگر پسرک جوان دیروز نیست و حالا بالغ تر شده و اینجاست که شازده کوچولوی قصه گذشته‌ی خودش را فراموش کرده و اخترک هیپ هاپ و گل خاردارش که چیز مادی خاصی نداشتند را از یاد برده و میخواهد خود را بند نان و نام کند که به هر حال عقیده‌ی اوست که قابل احترام است و هر کس ایدئولوژی خاص خود را فرای خود دارد… با این حال به قول معراج عزیز و به عقیده‌ی من : این راهش نیست آقای شایع…

    (ideashali)

    • این بهترین تعبیری که میشه از این قضیه داشته حیف شد وقتی حمایت نمیشه از آرتیست وقتی این همه زحمت میکشه و تهش میبینه هیچی دستشو نگرفته اینجوری از مسیر منحرف میشه

      • سلام
        در مورد این صحبت شما و این یادداشتی که امیدوارم خود محمدرضا شایعم ببینتش خواستم بگم به نظر من اون پسره هیچ جا نرفته، فعلا و فقط فعلا تا برسه به یجا یکمی مین استریم طوری داره پیش میره
        برای من به شخصه این که داخل آلبوم ناقابل اومد و از اول و دوران قدیمش گفت، جایی که بوده و کارایی که کرده، و بعد در آخر «صبر» به این معنیه که اون پسره هنوز هست، فقط کاری که باید انجام بده اینه که یه تکونی بخوره و بعد چیزی که باید، بشه و باشه، یه زیرزمینی درست حسابی با همون خلاقیت و حرفای بهتر، و این که فکر میکنم اینترویی که کپشن یکی از پستاش بود واسه ال پی ایه که داره میبنده و اون که بیاد میشه کم کم راجع بهش فکر کرد و نظر داد که آیا مارکت و مخاطب زیاد رو انتخاب کرده که فقط اینجا باشه که باشه، همین که هس کافی، یا نه واقعا وفاداره به اون شخصیت قدیم. آهنگ صبر۲ش هم به نظرم نشونه ی اون وفاداریه بود :)))
        عذر میخوام که طولانی شد
        موفق باشید

  • جناب نویسنده شما خودت رو خیلی رده بالا تصور کردی و حرف های متوسطی زدی.البته من طرفدار دوآتیشه ی کاغذ نیستم اما دوسشون دارم و باید بگم که تصورات شما تاحدودی غلط هستن.اما درآخر بایدباید به نظرتون احترام بزارم و ازتون تشکر کنم بابت دلسوزی برای رپ و نوشتن درموردش حالا چ خوب چه بد❤

  • خیلی وقت بود این موضوع اذیتم میکرد واقعا. پروانه – چندشنبه ست امروز – به تو دخلی نداره و … اصلا یه فاز دیگه و باحالی داشتن و خیلی متفاوت بودن.
    ولی الان یکم از این روند فاصله گرفته و نمیشه گفت پسرفت کرده ولی پیشرفت هم نکرده و تلاشش بر این بوده که همرنگ بقیه بشه تا بیشتر شنیده شه.
    البته بعضی از آهنگای انگیزشیش خوبن انصافا یا مثلا آهنگ موندم از دید من خیلی عالی بود و بازم یه تفاوتی نسبت به بقیه آهنگای امروز حس میشد.
    و در آخر اینکه شایعی که بی حاشیه بود و کار به کار کسینداشت به قول شما به خاطر کاغذی شدنش مجبوره که گنگ و دیس و … بخونه.
    در کل عالی بود و مرسی از سایت عالیتون

    • داوشی همه هیپ هاپیا موافقا که حصین باعث پیشرفت و دیده شدن شایع هستش… شایع عالیه اما همه چی به عالی بودن نیست..محبوبی و مشروعیت میخواد چیزی که شایع بدون حصین اصلا کسب نمیکرد….بعدشم یه زمانی یه جایی یه چارتا کلیپ از رپ دیدی فک میکنی کارشناس و دکترای فرهنگ هیپ هاپی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ امثال شماها کسایی هستن که طالب یکنواختین طالب اینن اگ هنرمندی یه کار خوب میده تا اخر عمرش همون سبکو ادامه بدن ولی ایطو نمیشه.شما پیشرو رو ببین قبلا تو فاز گنگ بود الان اهنگاش رنگ فلسفه دارن و چارتا دکترای هیپ هاپ مث تو که دارن ادای بلدی در میارن بهش میگن پیشرو دیه بدرد نمیخوره چون مث قبل نیست…جمع کنید خودتونو….امثال شما کسایی هستن که باعث شدن صفیر با اون همه استعداد و قلم توانا اهنگاش یکنواخت شه توی صایفرم که شرکت میکنه فقط یه سطح تکراری ارائه بده…..مخاطب حرفم هم عزیزاییه که زیر پست اومدن تایید کردن و فاز بلدی گرفتن هم کسیه که این پستو نوشته…. در نهایت بگم ما اینجاییم قوی تر از قبل( تا کور شه کسی که نتونه ببینه)

      • اقای معراج شما جوری از شایع انتقاد کردین که در حقیقت اینجوری نیستش شایع فاصله چندانی از شخصیت اصلیش نگرفته فقط حرفاش رو جور دیگه بیان میکنه درسته اون پسرک قدیم با حرفای ایهام دار و نیش دارش یکم کمرنگ تر شده اما هنوزم حرفای خیلی از جوونای مارو میزنه ترک تلو نمونه بارز وضعیت ما و کشور بود حرف ما و مشکلات رفیقا و دوستا ک کاری نمیتونیم بکنیم شایع هنوزم همونه فقط دیگه کلیشه ایی نیست پیشرفت کرده…

  • اهنگ تنگی نفس بنظرم شبیه چند شنبه س امروز همون شایع قدیمی…
    خیلی کاراش دوس دارم عالیه
    اهنگ تنگی نفس عالی بود
    هنوز باورم نمیشه با جاستینا اهنگ داده بیرون

  • من شایع رو از قدیم دنبال میکردم
    قدیما میتونم بگم خیلی کاراش قوی بود . تکستایی که مینوشت غیرقابل توصیفن . ساده بود ولی پر از مفهوم و سنگین
    جدیدا دیگه شایع گوش نمیکنم . بعد از ترک ” از اول ” با شایع خداحافظی کردم . پشت سر هم کارای کلیشه ای و تکراری . فلو های تکراری . بیتای نه چندان خوب , به نظر من با MSN ( محمد صالحی نیا – بیت ساز سابقش ) خیلی بهتر کار میکرد تا شروین رادفرد و بیتای تکراری و نه چندان جذابش
    شایع دیگه شایع قدیم نمیشه . شاید مخاطبای زیادی به دست بیاره ولی مطمئنا مخاطبای قدیمی فقط ازش دور میشن …

  • ب عنوان ی طرفدار شایع ک از آهنگای قدیمیش عاشقش شدم صد در صد با همه حرفات موافقم ممرضا قدیم شاید ب اندازه الان معروف و محبوب و عام پسند نبود ولی حرفای دوپهلو و نیش داری میزد ک آدما عاشق این بشر میشد واقعا ممرضای ک چند شنبه س امروز و پروانه رو خوند الان صبر و اتفاق و… رو میخونه -_-

  • به نظر من شایع هیچ فرقی نکرده فقط کمی بزررگتر شده نسبت به ۲ یا ۳ سال قبلش که همینم داره تو ترک هاش منعکس میشه شاید الان از همون نگاه سطحی که میگید دور تر شده و نگاه واقع بینانه تری داره
    و در اخر به قول خود ممرضا این ماییم که انتخاب میکنیم کدومش باشیم فردی که تو یه تیکه بنیر تصویر شده و یه زندگی ساده ولی شاد داره
    فردی تو از اوله و داره میره جلو
    یا فردی که تو تنگی نفسه #یادتونرفتیادمنموند

  • شایعی ک تونسته با ذهن خلاقش با همون آهنگای قدیمیش ک هممون شنیدیم به دل بشینه حتما با همون هوش و ذکاوت رفت سمته کاغذ برا طرفدارایی مثه ما این مهمه ک حرفمونو بزنه تو آهنگاش باهامون درد و دل کنه و بگه از چیزایی ک ما نمیتونیم بگیم شایع یادش نمیره ک ی روزی ایده پروانه و خیلی چیزای دیگه رو داشته و ماهم یادمون نمیره شایع باید تو مسیره شایع بره تحت تاثیر کاغذ قرار نگیره بین حصین تا شایع خیلی فاصلس شایع رو دله و حصین رو اعصاب

  • سلام عرض شد من یه سوال دارم نیما نیموش مشکلش با شایع چیه والا نیموش با اون کار های خودش والا نه بیت های خوبی می سازه نه اهنگ هاش خوب یه کار خوب داشت اونم با بهرام بود ۱۰۰ کار هارو بهرام انجام داد اونم توی اهنگ پایه کار شایع به خدا خدای رپ فارس اخه نیموش خودتون با شایع مقایسه میکنی

    • Doroste Vali Har Artisti ye raho donbal mikone , har kodom ye sabko mowzo daran to ahangashon , zendegia ham shakhsie , hame har modeli ke bashan dost daran zendegi konan , eyb nazarin dg tnq
      🙌❤❤❤❤

  • من با شایع همسن هستم و همه آۀبوماشو درک می کنم به نظرم سیر بزرگ شدن شایع و حالا اتفاقات زندگیش رویکردشو عوض کرده اما مسیر همون مسیر شایع هستش شایع پیام آور صلح نیست که بیاد همیشه از صلح بخونه مسیر زندگی یک رپره و البته از اون مهمتر شرایط جامعه … در ضمن آلبوم “دو به شک” از لحاظ مفهومی خیلی به کارای قدیمی شایع نزدیکه

  • حرف دل منم همینه خواننده ای ک عام پسند بشه میشه مث
    های من هو هو هو هو
    هوی من های های های
    -_-
    کاش شهرت هدف ارتیست نمیبود ، ارتیست هایی مث مهراد و بهرام موفق تر بودن و از نظر من شایع از دور خارج شده و محبوبیت خاص نداره میشه گفت طرفداران تعصبی خودشو از دست داد 🙂

  • نظرتون محترم ولی خب بنظر من شایع تغییر چندانی نکرده…اگه هم کرده صدرصد بهتر شده و پیشرفت کرده…شایع طرفدار نداره شایع ادمایی مث خودشو دورش جمع کردع بنظرم…جوری رپ میکنه و جوری میخونه که هرکی گوش میده اهنگاشو دردشو مث شایع میبینع خوشیشو مث شایع میبینه این کار شایع است و این باعث باهوشیشه!!بنظر من تجربه شایع هرچی بالاتر میره بهتر میشه و اینو تو اهنگ پروردگار قلمم گفته بود…من تنهایی حاضرم برای این ادم شاهرگ بزنم چون تکه و لنگش ندیدم♡همکاریشم با کاغذ بخاطر علاقش بودع و تو کارش تاثیر نداشته و اون هیچیزی جلوع پیشرفتشو نمیگیره اون یه رپرع و درسته توی گروهع کاغذع اما برای خودشه!!

  • سلام بچه ها لطفا مصاحبه یک شایع رو دانلود کنید که ۲۸دقیقه هستش که توی ماه دی منتشر شده من موندم شما چطور طرف دار شایع هستید که این مصاحبه رو گوش نکردید با امید دیدی واضح تر به رپ شایع 👑

  • از زمانی ک یادمه و با رپ اشنا شدم شایع گوش میکردم.لحن اهنگاش طوری بود ک احساس میکردم همه مخاطبای اهنگشو درک میکنه هنوزم همینه.خیلی دوسش دارم و بنظر من از بهترینای رپ بوده و هست و براش ارزوی موفقیت میکنم چون هر چی ساخته با تلاش خودش بوده و اولین ارتیست رپری بود ک خداشو و خانوادشو تو ترکاش فراموش نکرد.تو بهترینی ممرضا شایع❤

  • حرف شما درسته. ولی بیاین از یه دید دیگه به این موضوع نگاه کنیم.. من شایع رو دنبال میکردم از کار اولش تا اخرین آهنگش تا به اینجا که از مجموعه ی اوردوز ۳ هستش.. ترک های البوم کرم و به خصوص خود اهنگ کرم خلاقیتی توش دیده میشه که تو کارای جدیدش کمتر میبینیم.. اما به نظرم همه چیز به خلاقیت بستگی نداره.. یه ارتیست موجه باید همه نوع مهارتی توی اهنگاش داشته باشه.. ما تو سال ۹۲ شایعی داشتیم با خلاقیت بالا، تیکه های سنگین و گاهی هم عبارت های مفهومی.. الان تو سال ۹۸ شایعی رو داریم با خلاقیت کم و بیش، فلوی نسبتا قوی، گاهی تیکه های سنگین و مفهومی، دیدگاه های مختلف (بررسی مشکلات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و…)، موفق توی دیس و دیس بازی و… . در واقع به نظرم شایع نه تنها افت نکرده بلکه کامل تر شده و پیشرفت توی کاراش رو میشه کاملا حس کرد.

  • من تقریبا تمام آهنگای شایع رو گوش کردم به نظر من یه مشکلی که آهنگاش داره اینه که مفهوم درست حسابی نداره و ریتم خاصی رو دنبال نمیکنه اصلا معنی خاصی نداره فقط میخونه البته صدای قشنگ و اعتراضی ‌خاص و جالبی داره کلا زیاد هم آهنگ نمیده هر از گاهی آهنگ میده البته خوب متاسفانه حمایت هم نمیکنن از هنرمندان من دوست دارم بیشتر صداش رو بشنوم و بیشتر آهنگ بده یه چیزی هم که من درباره ی آهنگ هاش دوست ندارم اینه که اهنگساز‌ خوب روی موسیقی کار نکرده و بعضی از آهنگ ها بیت زیبایی ندارن بعضی از آهنگاش هم خیلی غمگینیه البته کلا رپ حالت اعتراضی داره وقتی میخونه اونجاهاش که یهویی صداش رو میبره‌ بالا و صداش رو هیجانی میکنه خیلی دوست دارم

  • خسته نباشی معراج. اتفاقن همون چیزایی که باعث شد شایع شمارو به سمت خودش جلب کنه همون چیزایی بود که حصینو مجاب کرد بره عضو کردن شایع تو کاغذ. در ضمن آلبوم کرم و ترک پروانه و چن شنبست امروز و حاج مهدی همشون از دل تشکل کاغذ اومدن بیرون. این جدا کردن رویه ی ممرضارو از زمان آلبوم کرم با دوتا آلبوم بعدیو نمیفهمم. چون اگه کسی قراره مورد قضاوت قرار بگیره باید کله فعالیتش تو همون تشکل و آثاری که از دل اون تشکل بیرون داده به طور کلی باهم بررسی شه. در ضمن زمانیکه ترک چن شنبس امروز اومد من قشنگ یادمه یه عده میگفتن شبیه ترک به تو دخلی نداره شده. و بعله شخصیت شاعر تغییر کرده چون سنش رفته بالا. چون دیگه تو این پسرک اوایل آهنگات نیستی که دغدغت فقط آهنگت باشه. خیلی چیزا تغییر میکنه تو آدم بعده یه مدت. بعدم اقتضای لیبل کاغذ یعنی چی جددن؟ گنگ خوندن و دیس کردن اگه یه لیبلو تعریف کنه پس ب-ش-ا-ش توش. در ضمن کسی مگه اجبار کرده کسیو که تو چه قالبی اثرشو منتشر کنه؟ شما اونجا بودی دیدی حصین اسلحه گذاشته پسه کله ی شایع گفته یالا باید گنگ بخونی؟ طبق چه منطق و سندی این حرفارو میزنی آقای معراج؟ اتفاقن حرفای شما با آدمای عامه ای از قدیم طرفدار این آدم بودن فرقی نداره، صرفن بر اثر یسری ذهنیات اینارو میگید همتون. در ضمن کاغذ اگه بده چرا همه الان آرزوشونه صادق برگرده مثل اون زمان کار کنه؟ یا اگه بده چرا ممرضا شایع قبول کرد عضویت تو این لیبلو. بیشترین دوومم این آدم داشته تو کاغذ(۶ سال). الانم که خدافظی کرده به تصمیم خودش جدا نشه حصین تصمیم گرفته این آدم جدا شه. الانم که جدا شده هیچوقت روالش مثل قبل نمیشه. اولین آلبوم بلندشم که بیاد متوجه میشید. بعدشم مگه گنگ خوندن چشه؟ یعنی شما از ترکایی مثل زبر یا سرپام و وایسین عقب که تو نوع خودش حاوی لفظای جدید و جالبی بود خوشت نمیاد؟ یا اگه خوشت نمیاد این موضع بر میگره به سلیقه یا اینکه هنو غرقی شما تو قدیم؟ در ضمن این عامه پسند شدن و فلان که میگید اصلن به لیبل ربطی نداره. مصاحبه های اولشو شما بری گوش کنی قشنگ این موضوع رو میفهمی. از همون اولم دوس داشت این ادم که ترکاشو ادمای زیادی بشنون و اون عقیه ی زیرزمینی بودن که شما ازش حرف میزنی هیچوقت تو ذهنیت این آدم نبوده. تو همون ترک به تو دخلی نداره هم میگه عمو شایع پخش میشه یعنی همه گیره و به خودم مربوطه حتی اگه دره پیته. در ضمن انتقادیم که به یکنواختی موضع تک اهنگاش میشه رو باز همون زمان قدیم تو مصاحبه میگه که تک آهنگ زیاد جای مانور نداره و منو مردم بیشتر بهتره با آلبومام مقایسه کنن. در ضمن منم به عنوان یه مخاطب قدیمی که از سال ۸۴ رپ گوش میده و مخاطب قدیم شایع از زمان آلبوم کرم شایع آلبوما و متفاوت بودن فضای آلبومارو دوس دارم. شما همین الان برو آلبومارو دونه دونه از کرم گوش کن بیا برس به ناقابل، ببین اصلن شباهتی میبینی بین فضتای دو آلبوم. اوج پختگی شایع رم شما تو آلبوم ناقابل میبینی که واقعن حرف نداشت این آلبوم و هنوزم گوش میدم. در آخرم بگم من شایعی رو دوس دارم که تو همه ی فضاها بخونه. چه گنگ چه دل نوشت چه اجتماعی و چه سیاسی ولی متفاوت از هم که توی البومایی که این ادم داده همیشه این متفاوت بودن با قبل بوده. حرفم زیاد بود واسه گفتن ولی تو کامنت بیشتر ازین دیگه حوصله سر بره