یادداشت

از فرهنگ ایرج میرزا تا تتلوئیسم

فرهنگ چیست :

به عبارت ساده آنچه مردم با آن زندگی میکنند را میتوان فرهنگ نامید

معنای واژه ای :

فرهنگ فارسی معین:

واژهٔ «فرهنگ» را مرکب از دو واژهٔ «فر» و «هنگ» به معنای ادب، تربیت، دانش، علم، معرفت و آداب و رسوم تعریف کرده‌است.

واژهٔ فرهنگ در پهلوی ساسانی:

به صورت «فره هنگ» آمده‌است که از دو جزء «فره» به معنای پیش و فرا؛ و «هنگ» به معنای کشیدن و راندن، ساخته شده‌است. در نتیجه «فرهنگ» به معنای پیش‌کشیدن و فراکشیدن است. به همین سبب است که فارسی‌زبانان فرهنگ را سبب پیشرفت می‌دانند.

با مطالعهٔ متن‌های باستانی ایران، درمی‌یابیم که واژهٔ «فرهنگ» از دورهٔ پارسی میانه است که وارد فرهنگ ایران می‌شود و پیش از آن کلمه‌ای که به معنای فرهنگ باشد در این زبان وجود نداشت. در این دوره در متن‌های پهلوی ساسانی، متن‌های سغدی، مانوی و حتی ختنی کلمهٔ فرهنگ را می‌توان بازشناخت.در متن‌های پارسی میانه، همانند «خسرو و ریدگ»، «خویشکاری ریدگان» و «کارنامهٔ اردشیر بابکان» کلمهٔ فرهنگ به کار رفته‌است؛ همچنین در شاهنامهٔ فردوسی، آثار سعدی و متن‌های دور بعد نیز بارها به این واژه برمی‌خوریم.در آثار این دوران، فرهنگ علاوه بر دانش، شامل هنرهایی چون نقاشی و موسیقی یا سوارکاری و تیراندازی هم می‌شد. در گذشته اعتقاد فارسی‌زبانان بر این بود که بدون فرهنگ آدمی نمی‌تواند قدمی مثبت در زندگی بردارد. از همین روست که فردوسی فرهنگ را برتر از گوهر و نژاد می‌داند

با نگاهی به تعاریف بالا میبینیم فرهنگ چیز بدی نیست و چه خوب است که داشته باشیم .
جالب تر آنکه بازم با توجه به تعاریف و مفاهیم فوق نداشتن فرهنگ یعنی اینکه ما خواهان پیش کشیدن و فراکشیدن و ختم کلام نمیخواهیم زندگی کنیم

فرهنگ هیپ هاپی :

با توجه به تعاریف جامع فوق درمیابیم که فحاشی هم یک فرهنگ است که ما در آن زندگی میکنیم
اما این فحاشی آیا نباید در راستای ارتقای کیفیت فضای هیپ هاپ و علل خصوص رپ باشد ؟
ایا اینکه بخواهیم چه به عنوان رسانه و چه به عنوان آرتیست مخاطبان را که طیف وسیعی از آن را نوجوانان را در بر میگیرد به جان هم اندازیم درست است ؟
ایا روی فحاشی ما نباید به سمت چالش های بزرگ اجتماع باشد و موجب ایجاد تفکر و تعقل در مخاطبین ما شود ؟
پاسخ ها را خودمان میدانیم

جهت دهی صحیح مخاطبین به سمت فرهنگ درست دارای چه پیامدهایی است :

از مهمترین این پیامدها میتوان به
■ ایجاد فضای امن در هیپ هاپ جهت ورود بانوان به این عرصه
■مجاب کردن خانواده ها و بزرگسالان که امروزه تاثیر گذار ترین نوع هنر برجوانان و نوجوانان در خط مشی گیری رفتاری هیپ هاپ است و چه خوب که این مجاب کردن مثبت باشد نه منفی جاذبه داشته باشد نه دافعه
■ایجاد فضای گرم همکاری در فضای نقدگونه ,نه انتقادی و تخریبی بین آرتیستها و جان گرفتن هیپ هاپ بخصوص رپ

■بالارفتن تعداد مخاطبین بزرگسال چه برای آرتیستها و چه برای رسانه ها

در ذات هنر فرهنگ نهفته است و هنرمندی که فرهنگی نباشد هنرمند نیست

کسانی که هزلیات ایرج میرزا را خوانده باشند متوجه فحاشی های وی میباشند اماوقتی در بیوگرافی این هنرمند بزرگ گشتو گزار کنید وی را فردی مودب و آبرو دار میبینید اما همین شخص در بین مردم و در بین بزرگسالان و خواص هنریی محبوب است .بهتر است بپرسیم چرا ؟
آثار ایرج میرزا را می‌توان به دو بخش پیش و پس از مشروطه تقسیم کرد. اشعار دوره پیش از مشروطه ایرج میرزا که محصول دوران جوانی اوست، بیشتر قصایدی در ستایش رجال زمان و بزرگان قاجار است. بخش بزرگی از این دسته اشعار ایرج میرزا امروزه در دست نیست.

اشعار دوره پس از مشروطه ایرج میرزا که بیشتر به انتقادهای اجتماعی در قالب مضامین بکر اختصاص دارد، دارای اعتبار ادبی بیشتری هستند.بخشی از آثار منظوم ایرج میرزا، در پاسخ به مسابقات ادبی (مطروحه) انجمن‌های شعرا و یا نشریات معتبر ادبی بوده‌ است

فحاشی های وی هم حتی با نشان دادن نقطه سیاهی همراه بوده است

اما متاسفانه امروزه بعضی از هنرمندان چون جناب ت ت ل و با فحاشی به مخاطب و هنرمند وجه بدی از زندگی زیرمینی به خانواده ها نشان میدهند که این خود موجب رکود در بازار هیپ هاپ گرفته تا بازار فروش اثار هیپ هاپی خواهد شد و در نهایت دودش در چشم خودمان است

جان کلام
■بعد از سالیان متمادی زحمت و کوشش و تلاش فرهنگسازان این رشته موسیقی شاهد ورود این هنر هیپ هاپی به صحنه های هنری بزرگ همچون
■ فیلم ها
■سریال ها
■عرصه های موسیقی جهانی
■تئاترها
هستیم .ما نباید با پیش گرفتن فرهنگ تتلوئیسم مسیر را برا تخریب بیشتر هیپ هاپ هموار تر کنیم

مخاطبین ستون های رپفارسی و هیپ هاپ هستند
که تنها آن ها میتوانند با بایکوت و یا حمایت درست خود شیره حیات را در رگ های هیپ هاپ به جریان آورند .
امید است بعد از خواندن این نوشتار اندکی تامل کنیم و قبل هرگونه حرکت

.سخن و یا حتی کامنت در فضای مجازی و گفتمان در فضای حقیقی ابتدا به پیامدهای حرکتمان برای هیپ هاپ فکر کنیم

 

به قلم محمد انکار

3 نظر

اینجا کلیک کنید تا نظرتان ارسال شود

  • درود و وقت بخیر. متن کوتاه و مفیدی بود منتها بهتر میشد اگر بجای ایرج میرزا از مولانا نام برده میشد، به دلیل اینکه هم نفوذ بیشتری در اذهان عمومی دارد و هم مرتبه بالاتری نسبت به ایراج میرزا…
    مورد دیگر اینکه بعضا غلط های نوشتاری در متن دیده میشد که با اصلاح آنها میتوان متن را حرفه ای تر جلوه داد. (مانند “گشتو گزار” ) و همچنین استفاده گهگاهی از علائم نوشتاری که در بعضی جا ها استفاده شده و خیلی جا ها نیز استفاده نشده است.
    در کل خسته نباشید و ممنون