مقاله

آندرگرند هیپ هاپ از نگاهی دیگر

کلمه ‘ آندرگرند ‘ اصطلاحی کاربردیست که در هنر – به طور مثال در سینما ، نقاشی ، موسیقی – استفاده می شود. به این صورت که هنرمند به شکل مستقل و خارج از هر کمپانی یا لیبلی فعالیت دارد و کمپانی یا توزیع کننده ای که بر روی آرتیست تاثیر بگذارد، و یا او را به مسیرِ خاصی سوق بدهد ، وجود ندارد. در هنر آندرگرند، آرتیست آزادانه فکر می کند و کاملا با تفکر خود فعالیت هنری اش را پیش می برد.

در هیپ هاپ آندرگرند هم بدین صورت است که رپر به طور مستقل و به دور از معیار های تجاری فعالیت می کند. حتی بودجه برای ساخت یک آلبوم هم خود شخص باید فراهم کند. شاید سوالی مطرح شود که پس نقش لیبل های هیپ هاپ آندر چیست ؟ در اینجا باید گفت اساسا نقش و حتی مفهوم کمپانی و لیبل در هیپ هاپ آندر با مین استریم فرق دارد و قابل مقایسه باهم نیستند.  درست است که لیبل های مستقلی وجود دارند اما عموما بدین صورت است که اشخاصی که از لحاظ فکری به هم نزدیک تر هستند، جمع شده و لیبلی را تشکیل می دهند که به معنای اتحاد بینشان است. هدف این لیبل ها درآمد زایی نیست و بیشتر بر همکاری های موثر تاکید دارند.

حال شاید فکر کنید که درآمد زایی رپر های آندرگرند از کجاست ؟ بیشترین درآمد رپر های آندرگراند از طریق تورهای گذاشته شده در سرتاسر جهان و یا فروش لوازمی از جمله لباس ، کلاه ، گردنبد و … بدست می آید. و قطعا کسب درآمد رپر های مین استریم با آندرگرند هیچ گاه قابل مقایسه نخواهد بود.

مقایسه بین هیپ هاپ مین استریم و آندرگرند اغلب از مباحث بین طرفداران این سبک بوده است. در واقعیت جایگاه هیپ هاپ آندر ، در بین مردم ، همیشه زیر سایه مین استریم بوده؛ که به نوعی میتوان گفت ماهیت موسیقی زیرزمینی و یا مستقل همین است! از حیث تبلیغاتی هم مقایسه ای نمی توان انجام داد چرا که تفاوت های زیادی بین این دو وجود دارد. در هیپ هاپ مین استریم شاهد ساخت موزیک ویدیوهای پر هزینه، کنسرت های بزرگ، مصاحبه با بهترین شبکه ها ، اسپانسر های قوی ، حضور در فستیوال های معروف و دریافت جوایز هنری هستیم. در مقابل هیپ هاپ آندرگرند به دور از جشنواره و جوایز و اسپانسر های مختلف است و در شبکه های مجازی نیز کمتر به آنها پرداخته می شود. همه این موارد باعث می شود که آرتیست های مین استریم همواره در کانون توجهات قرار گیرند و قشر کمی از جامعه به موسیقی آندرگرند توجه کنند. ولی با تمام این مباحث علاقه به هیپ هاپ آندرگرند و مین استریم امری کاملا سلیقه ایست.

آثار آندر عمدتا و در اکثر مواقع، کار های عمیق تری هستند و از واژگان غنی تری برخورداند. عموما مسائل مهم سیاسی اجتماعی رک و صریح تر بیان می شوند و فضای کاری ناآشنا تری نسبت به آثار مین دارند. به طور مثال قشر خاصی هستند که با فضای کاری و لیریکس های غنی و پرمایه MF Doom یا تصویر سازی های پیچیده و اشعار سورئال Kool Keith ، ادبیات بخصوص Aesop Rock و … ارتباط می گیرند. و همین طور دیگر رپرهای بزرگ آندرگرند که هر کدام قلم و اجرای مخصوص خودشون را دارند و وزنه ای در هیپ هاپ بحساب می آیند. در مجموع عمومیت جامعه فضای کاری آرتیست های آندر را پس می زند. چون محتوای آنها تنها به موضوعات محبوب و عام پسندِ جامعه معطوف نمی شود. بخش مهمی از هیپ هاپ آلترناتیو نیز توسط همین رپر های آندرگرند در رپ شنیده می شود. رپر های آندر را اغلب میتوان از سایت های YouTube , SoundCloud , SoundClick و … صفحات شخصی خودشان دنبال کرد و کارهایشان را شنید.

در ادامه به پرسش مهمی می رسیم که در ایران هیپ هاپ آندرگرند و مین استریم وجود دارد یا خیر ؟

در ابتدا بگوییم در ایران به دلیل نبودن یا کم بودن منابع رسمی و یا مقالات معتبر همواره اختلاف نظرات بسیاری در ارتباط با اصطلاحات و ویژگی های مختلف هیپ هاپ را شاهد هستیم. یکی از مباحثی که مانند اغلب موضوعات به اشتباه از آن استفاده می شود همین اصطلاح “رپ زیرزمینی” است.

رپ آندرگرند و رپ مین استریم ، در ایران تعریف نمی شود. در ایران به هر هنرمندی که مجاز نیست و اجازه فعالیت به صورت رسمی را ندارد، زیرزمینی گفته می شود. و به محتوای کار آرتیست ، لیبل و …  توجه ای نداریم که این اشتباه است. عده ای دیگر برای رپرهایی که به نسبت همقطاران خودشان، لیریکس محور هستند از اصطلاح آندرگرند استفاده می کنند یا فکر می کنند رپرهایی که موزیک ویدیو ندارند ، آندر و آن هایی که دارند مین استریم به حساب می آیند. تمامی این تفکرات نادرست است و مرز بندی مین استریم و آندرگرند در هیپ هاپ ما شرایطِ بسیار دشوار و پیچیده ای دارد و امکان این مرز بندی همانند رپ آمریکا وجود ندارد. پس لطفا از این واژه برای بزرگ نشان دادن رپر مورد علاقه خودتان استفاده نکنید و با این اصطلاح به شخصی برتری کاذب نبخشید.

امیدوارم که از توضیحات این برداشت شکل نگیرد که تنها رپ آندر محتوای خوبی دارد و رپ مین استریم در این مورد ضعیف است. خیر ؛ اصلا به این شکل نیست. چون در این مقاله موضوع اصلی ما هیپ هاپ زیرزمینی بود به ویژگی های این هنرمندان و سبک کاری آنها بیشتر پرداختیم وگرنه در هیپ هاپ مین استریم اسطوره ها و رپر های فوق العاده زیادی مشغول به کار بودند و هستند و آثار جاودانه زیادی را خلق کردند.

در اخر اسامی برخی از رپرها و گروه های بسیار خوب آندرگرند را خدمتتان عرض میکنم و پیشنهاد میکنم برای آشنایی بیشتر با دنیای زیرزمینی هیپ هاپ آمریکا و برای آشنایی بیشتر با فلو ، استایل ، رایمینگ ، آرایه های ادبی و لیریکس های قوی و با کیفیت حتما سری به آرشیو این عزیزان و دیگر رپرهایی که نامشان در اینجا گفته نشده اما حرف های زیادی برای گرفتن دارند، بزنید.

MF Doom

Ill Bill

Vinne Paz

Kool Keith

Immortal Technique

Masta Ace

Atmosphere

Esoteric

Kool G Rap

CunninLynguists

Aesop Rock

Big L

Necro

Brother Ali

Illogic

Little Brother

Mr. Lif

The Rugged Man

Slaine

و … بسیاری از رپر های قدیمی و جدید دیگر که تعدادشان بیش از این حرفاست.

در انتها تشکر میکنم از دوست خوبم پویان ( Dark Knight ) که به من برای تکمیل این متن کمک بسیاری کرد.

“نیاز”

منبع: تلنگر

تگ‌ها

3 نظر

اینجا کلیک کنید تا نظرتان ارسال شود